Full version: Engelska Austinrosor
jaj-51
Blomsterlandet säljer dessa fina rosor, i kruka (David Austin odlade) för 149kr t.o.m 19/4 (bli medlem gratis)

Sortimentet varierar stort mellan de tre butikerna i Göteborg, Backaplan var bäst. tummenupp.gif
Blir ett besök till Partille i helgen också whistling.gif
malarmaster
har du några innan?
jag gjorde en rosenträdgård i klassisk stil för 10 år sedan och där inköptes ett tiotal olika austinrosor från Hallandsåsens plantskola,inga av austinrosorna finns idag kvar då härdigheten tydligen var för dålig.
Jag har istället satsat på kanadensiska rosor och de gamla klassikerna som bevisligen tål det mesta.
men visst är austinrosor vackra men trivs troligen bättre i engelskt klimat .
Bäst är mina Queen Elisabeth,planterade på 50-talet och bara några enstaka har gått bort ,fantastiskt med tanke på att de troligen är över 60 år gamla. Ulf
jaj-51
Hej.
Nej jag har inga i trädgården men tio storväxta nyinköpta laugh.gif

Härdigheten anges till max zon 3 så förhoppningsvis kommer det att gå bra här i Göteborg zon 2 , tror att min tomt dessutom ligger ganska gynsamt.
men en hård tråkig vinter med barmark är ju alltid lite "risky" förstås.
Pauline/Sthlm
Nyfiken, vad valde du för sorter?
jaj-51
CITAT (Pauline/Sthlm @ 18-04-2015, 22:55) *
Nyfiken, vad valde du för sorter?

Det blev

GOLDEN CELEBRATION
JAMES GALWAY
Crown PRINCESS MARGARETA
Spitit of fredom
Teasin Georagia
GRAHAM THOMAS
TESS OF THE D’URBERVILLES
CONSTANCE SPRY
Strawberry Hill

Sneglat lite på Flora Linea i Helsingborg massor av egen odlat på postorder g.gif

Har haft mycket stora pelargonior mot två väggar på huset mycket jobb vår och höst, vattning av krukorna hela sommaren ... förväntar mig mindre jobb och dessutom doftar rosor bättre än pelargonior tummenupp.gif

Övervintrat i Vardagsrummet.jpg

Övervintrat i garaget.jpg

Krolliljan
Ser ut som en hel skatt.
Så roligt.
Jag var en sväng på Blomsterlandet i torsdags men de hade inte så många att välja på. Var ute efter bl a Constance Spry ., Men jag kom i alla fall hem med Teasing Georgia. smile.gif
jaj-51
CITAT (Krolliljan @ 19-04-2015, 06:54) *
Ser ut som en hel skatt.
Så roligt.
Jag var en sväng på Blomsterlandet i torsdags men de hade inte så många att välja på. Var ute efter bl a Constance Spry ., Men jag kom i alla fall hem med Teasing Georgia. smile.gif

Hej.
kul och lycka till vi får väl hoppas den blir fin och doftar mycket. http://www.davidaustinroses.com/english/Sh....asp?Showr=3430

Jag har besök fyra Blomstelandet i Göteborgs trakten sortimentet varierade mycket och mängden sorter!
Backaplan har det största urvalet och dessutom en mycket intresserad och kunnig "rosen tjej" tummenupp.gif

got att de är krukodlade så det blir ingen brådska att plantera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon