Fröken Knuff
18-04-2015, 15:00
Hej,
Vi ska flytta till en ö på Västkusten. Har någon tips på rosor som tål salt och vindar?
Helst vill jag ha fyllda gammaldags rosor och remonterande rosa rosor. Det får gärna sorter som liknar Mme Boll, New Dawn och Flammentanz.
Sorttips?

Vi kommer bo i zon 2.
Låna boken " Rosor för nordiska trädgårdar " den praktiska delen " rosval, användning och skötsel "
Där listar man ca 50 rosor som tål mager jord, sand, blåst, sten.
Dom du nämner får du väl testa vid lugna lägen och där du kan ha djupare fin matjord.
Annars är det betydligt tuffare rosor som gäller men Rugosa rosorna blommar om och finns i en massa färger och storlekar.
Fröken Knuff
19-04-2015, 08:05
Tack Kajsa för tips, den ska jag se till att låna hem!
Har läst någonstans att Mme Boll ska vara lite tåligare, men det kanske inte stämmer?
Hej
Jag tycker att bjuda dig:
Vresros++++
Populärnamn: Vresros
Den är vildros .
Storlek: 1-2 m hög, 1-1,5 m bred
zon: I – V (VII)
Blomma tid: de blommar från före sommar till hela sommar .
JORD: mager.
plats: den kan stå bra på stranden
’Hansa’
Familj: Rosaceae
Stor: 80-150 cm hög, 75-100 cm bred
zon: I – VII
Blomma: under hela sommaren.
läge: de kan klara alla jord även mager jord o sandjord.
står: i soliga plats o halvskugga,
H.Bassam
Fröken Knuff
19-04-2015, 13:24
Bassam, jag har också sett att Hansa kan vara ett alternativ, men ska man verkligen plantera vresrosor? De hotar ju den biologiska mångfalden enligt Naturvårdsverket..
Du kan titta i mina album Rugosa rosor och Kanadarosor där finns en massa du kan ha.
Vildrosen Rugosa rugosa, vresros som sprider sig på stränderna kan du kanske hoppa över.
Dom jag har är hybrider av den rosen, dom växer lugnare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.