Fröken Knuff
Hej,

Vi ska flytta till en ö på Västkusten. Har någon tips på rosor som tål salt och vindar?

Helst vill jag ha fyllda gammaldags rosor och remonterande rosa rosor. Det får gärna sorter som liknar Mme Boll, New Dawn och Flammentanz.

Sorttips? confused.gif

Vi kommer bo i zon 2.
Kajsa
Låna boken " Rosor för nordiska trädgårdar " den praktiska delen " rosval, användning och skötsel "
Där listar man ca 50 rosor som tål mager jord, sand, blåst, sten.

Dom du nämner får du väl testa vid lugna lägen och där du kan ha djupare fin matjord.
Annars är det betydligt tuffare rosor som gäller men Rugosa rosorna blommar om och finns i en massa färger och storlekar.
Fröken Knuff
Tack Kajsa för tips, den ska jag se till att låna hem! tummenupp.gif

Har läst någonstans att Mme Boll ska vara lite tåligare, men det kanske inte stämmer?
Bassam
Hej
Jag tycker att bjuda dig:

Vresros++++

Populärnamn: Vresros

Den är vildros .

Storlek: 1-2 m hög, 1-1,5 m bred

zon: I – V (VII)

Blomma tid: de blommar från före sommar till hela sommar .

JORD: mager.

plats: den kan stå bra på stranden

’Hansa’

Familj: Rosaceae

Stor: 80-150 cm hög, 75-100 cm bred

zon: I – VII

Blomma: under hela sommaren.

läge: de kan klara alla jord även mager jord o sandjord.

står: i soliga plats o halvskugga,

H.Bassam

Fröken Knuff
Bassam, jag har också sett att Hansa kan vara ett alternativ, men ska man verkligen plantera vresrosor? De hotar ju den biologiska mångfalden enligt Naturvårdsverket.. unsure.gif
Kajsa
Du kan titta i mina album Rugosa rosor och Kanadarosor där finns en massa du kan ha.
Vildrosen Rugosa rugosa, vresros som sprider sig på stränderna kan du kanske hoppa över.
Dom jag har är hybrider av den rosen, dom växer lugnare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon