Fröken Knuff
18-04-2015, 15:09
Hej,
Vi ska flytta till en ö på Västkusten i zon 2. Har någon tips på fruktträd och bärbuskar som kan klara salt och bitvis rätt hårda vindar?
Drömmen skulle vara:
* plommon
* bigarråer
* äpple, typ Aroma
* blåbär
* röda vinbär
Jag inser förstås att vi talar om en rätt liten ö så det kanske inte alls går och jag tar gärna krusbär och andra bär/frukter om dessa är bättre. Om någon har tips så skulle jag bli superglad!
Huggorm
18-04-2015, 16:40
Havtorn växer till och med vilt längs stränderna på exempelvis orust. Du kan skapa ett läbälte med sådana och odla vinbär bakom. Körsbärsträd tycker jag man ser väldigt ofta i skärgården också, så den verkar inte vara så känslig. Men mitt i den värsta, konstanta vinden kan de förstås få problem.
Halaj!
Havtorn. Du måste ha en hanne och en hona, minst. Det blir mycket bär som har mycket C-vitamin. De är svårplockade.
//T
Fröken Knuff
19-04-2015, 08:02
Tusen tack för tips! En häck av havtorn som blir vindskydd är ju riktigt smart!
Vet ni någon sorts bigarråer som kan vara tåligare än andra?
Hej,
västkusten kan vara så mycket - jag bor själv där och salta vindar, visst - men hur mkt är det egentligen? Kolla runt bland de andra på ön och se vad som lyckas, har man inte ett extremt utsatt läge går det mesta bra, är min erfarenhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.