Bengalow
Så gott som dagligen läser jag under "Meddelanden" i Sydsvenskan att någon har "förlorat" sitt irakiska pass, och endast denna typ. Igår läste jag, att svenska pass var "högvilt" på svarta marknaden för pass. Är det så att man säljer sina pass, för att få ett interimistiskt pass utfärdat från Sverige, för att sedan förfalska detta? Har ni någon annan förklaring?
Jag är nog ganska naiv, men hur går det till? Ett pass för mig är en "helig" handling...
Är det bara irakier som är så "slarviga" med sina pass?
pejori
CITAT (Bengalow @ 18-04-2015, 21:03) *
Så gott som dagligen läser jag under "Meddelanden" i Sydsvenskan att någon har "förlorat" sitt irakiska pass, och endast denna typ. Igår läste jag, att svenska pass var "högvilt" på svarta marknaden för pass. Är det så att man säljer sina pass, för att få ett interimistiskt pass utfärdat från Sverige, för att sedan förfalska detta? Har ni någon annan förklaring?
Jag är nog ganska naiv, men hur går det till? Ett pass för mig är en "helig" handling...
Är det bara irakier som är så "slarviga" med sina pass?

Snarare är det så tror jag. OBS tror, att dom kastar dom. Då kan man inte kolla deras identitet eller hur dom rest. Första asylland och liknade.
Huggorm
Jag vet inte exakt hur det fungerar men det är i alla fall så att irakiska ambassaden kräver en annons för att ge personen ett nytt pass. Bara det landets ambassad gör på det viset, det är därför man hela tiden ser sådana annonser. Jag tror att man kommer igenom passkontrollen med irakiskt pass om man finns registrerad med uppehållstillstånd i tullens dator. Allt handlar naturligtvis om flyktingsmuggling och stora pengar, passet säljs till någon som råkar likna passfotot.
Carl

Många Svenska pass tappas också! En del personer har tappat sina pass över tio gånger! I Svensk anda så görs inget som vanligt!
http://www.dn.se/nyheter/sverige/tappade-p...en-miljonaffar/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon