Full version: En säck hönsgödsel
Ti bee
Hmhm, ja skratta inte nu, men jag har aldrig använt hönsgödsel förr (tusan, jag har ju bara varit trädgårdsbiten i 2 år än så länge). rolleyes.gif

Rosorna och klematisarna har jag givit varsin näve benmjöl. Kodynga har jag också, tänkte ha i i rabatterna kanske? Vad gör jag med hönsgödslet? Köpte det säkert av en riktigt bra anledning, men den har jag glömt...

smile.gif
Micke
Använd det försiktigt, jäkligt kväverik grejer det där.

Micke
Åsa, mälardalen zon 2
Lägg en näve hönsgödsel i en hink och låt det dra i några dagar. Späd sedan med vatten ca 10 gånger. Detta gödningsvatten kan man sedan använda exempelvis till grönsakerna någon gång framåt juni-juli då de vuxit upp en bit och brukar då behöva lite tillskott. Speciellt bladgrönsaker som man går och plockar av kan behöva lite extra kväve. Även tomater, squash och liknande kan man ge en liten extra dos ifall de verkar behöva mera näring. Det man bör undvika att ha hönsgödselvatten på är fleråriga växter efter midsommar. Ger man fleråriga växter gödning med kväve i sent på säsongen så kan de få svårt att avmogna.
Ti bee
Återigen tack Åsa! smile.gif
Då ska jag göra iordning en hink hönsgödselvatten i sommar som får stå bakom växthuset.

Visst odlar väl du mkt i hinkar?
Vi har idag täckt golvet i vårt växthus, det har fått växa ganska fritt under tidigare ägare och är översållat med ogräs+frön. Jag förlorade kampen förra året, ogräs precis överallt hur jag än slet, så nu ska vi ha hink/krukodling där ett tag framöver har vi tänkt.
Kan jag alltså köpa t ex en/flera vinbärsbuskar och ha därinne i krukor då? Eller vill de kanske helst stå utomhus?
Hur bör krukorna se ut? Plast eller keramik? Ska jag borra hål några centimeter upp på sidorna så att där blir vätskereserv?
Hur ser krukorna bäst ut som man odlar grönsaker i? Hinkar, men måste de vara raka i modellen eller går det bra med traditionella avsmalnande?
Vi har köpt 10st bygghinkar, svarta raka stora saker. Hoppas att de kan fungera?
Något annat du kan rekommendera till hinkodling? Någon växt/buske som lämpar sig extra bra?

Tack för goda råd! smile.gif
(kom fröerna fram förresten?)
Åsa, mälardalen zon 2
Jag odlar både i mark och i hinkar. Jag använder de hinkar och byttor jag hittar. De flesta hinkar på 10-20liter fungerar att använda till många växtslag. Även papperskorgar kan fungera och andra saker som går att fylla med jord fungerar att odla i. Någonstans måste man göra dräneringshål, en bit upp på sidan brukar fungera bra. Vinbär vill nog ha svalare klimat än klimatet i ett växthus. Men i hinkar i växthuset kan du ju ha tomater, chili, physalis, paprika, aubergine, malabarspenat, ingefära och liknande. Jag föredrar att odla i plast för det är inte så tungt och man kan lätt flytta om växterna ifall man vill det.
Hallon odlar jag i hink och det brukar fungera utmärkt, de är utanför växthuset på sommaren och under vintern ställer jag in hinkarna i växthuset.

(Fröerna fick jag nu i veckan.)
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Hönsgödsel använder jag till mycket bla hönsgödselvatten som Åsa rekommenderar ( härligt det!) samt till det mesta som jag odlar i ätväg. Plus som 'dress' nä rjag ahr skördat rädisorna och skall så en annan gröda där direkt efteråt, då 'toppar' jag med hönsgödsel.

har precis varit ute å hönsgödslat min vitlök!

Hälsar ingrid
Ella
Blir inte hönsgödselvatten stinkigt då?!
Ingrid på Västkusten
Det finns klädnypa :-))

Och det r rena rosendoften jämfört med nässelvatten :-D

Hälsar ingrid
Ti bee
Jag är ändå härdad efter alla blöjbyten de senaste åren. tongue.gif biggrin.gif
Tackar för råd! smile.gif
Ella
Jag tänker mer på mina grannar än mig själv men jag kanske skulle dela ut klädnypor till dem alla tongue.gif laugh.gif wink.gif
Ti bee
Ja just det, grannarna finns ju förstås....trevliga är de också:rolleyes: ......undrar hur långt doften sprider sig..... unsure.gif
Kanske skulle undvika hönsagödselvatten tiden just runt midsommar då? sleep.gif
Ingrid på Västkusten
Kör slut på hönsgödselvattnet precis innan då :-) och lova mig - ingen squash i växthuset i år biggrin.gif
Jag kan ibland vattna upp en hel binge hurlättsomhelst - säg runt varannan helg :-) och man kan faktiskt också täcka över den elelr ställa den bakom huset. Tillför man ständigt nytt vatten så fort man tagit gödselvatten så luktar den mkt mindre tycker då jag. - D v s kör med ständig utspädning alltså :-D

Glada hälsningar ifrån Ingrid
Ti bee
laugh.gif laugh.gif
Nää det blir ingen squash alls i år! Vi ville ha ett sabbatsår efter förra året. rolleyes.gif Aldrig mer i växthuset i alla fall (Herrejisses, du skulle ha sett!!!! blink.gif Inte visste jag att squashplantor blev så STOOORA!). ! laugh.gif
Man lär, man lär....

Har redan utsett en hönsagödselhink som står redo! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon