Full version: Hjälp med stickling!
kopernikus
Hej!
Fått flera sticklingar av en släkting bla denna, men vad är det? Vet inte vad jag ska söka på för att hitta info och släktingen visst inte heller...hon hade haft den i massor av år. Och hur får jag den att växa på bästa sätt?
teo
Hatiora salicornoides (alltså en kaktus)
Rhonda - 51Aussie
Glasörtskaktus (En drinkares dröm) Hatiora salicornioides.

Väldränerad jord. Jag ger mina mycket vatten men inte för ofta. Någon gång i veckan är bra.
Tål sol i öster- eller västerfönster.
Trivs ute på sommaren lite skuggigt.
Min. temp 12 C.
Skott rotar sig lätt i vatten eller jord.
Man kan nypa av skott för att få en yvigare planta. En av mina plantor har bestämt sig för att växa uppåt.
Behöver en sval period för att kunna blomma.

lycka till! Rhonda

här är lite bilder (min auktion på Tradera)

http://www.tradera.com/item/344345/232017567/kop-nu-39-kr-glasortskaktus-rotade-planterade-skott
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har min i en jättestor ampel den är mer än 1m i diameter och täcker stora delar av fönstret. Den hänger ute på balkongen till långt in på hösten då har den ofta bildat blomknoppar och blir full av smågula blommor.
Eva i Skåne
Oj Åsa. Min ska minsann också få flytta ut i sommar tummenupp.gif
Har bara inte tänkt på det, den ser mer ömtålig ut, men novemberkaktusar och liknande är alltid ute på sommaren
kopernikus
Tack allesammans!!! Har planterat men ser ingen tillstymmelse till tillväxt ännu! Kanske skottet är för stort? (Typ gigantiskt..!!)
Rhonda - 51Aussie
När rötterna har fått fäste o börjat växa då orkar plantan att få nya skott. Ja du - vi blomstergalningar vill att allt ska ske på stubinen tongue.gif Have fun with your plants!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon