johanare
Hej

Har en spalje mot norr jag gärna vill täcka med klematis. Har redan en del tidiga klematis som endast ska putsas (vad nu den gruppen hette)

Kikar nu på samplantering av Hagley Hybrid och Comtesse de Bouchaud

Dessa ska klippas ner sen höst eller tidig vår till 20 cm över marken. Detta ser inte så kul ut under vinterhalvåret. Kan man klippa dem på hösten, montera ner spaljen o börja på nytt på våren?

Dessa sorter sägs bli 2,5-3 meter. Så från 20cm till 3 meter från våren till blommning i juli. Det är snabbväxande får man säga.

Jag har en beskärningsbok som säger att dessa kan klippas ett bladpar högre upp för varje år så att "grundstammen" som inte klipps ner blir större o högre för varje år och inte klipps på samma höjd hela tiden. Kan detta stämma?
Finn Klematis
Hej!

1. Dina klematis tillhör klippgrupp 1.

2. Hagley Hybrid och Comtesse de Bouchard, Klippgrupp 3,
är båda utmärkta klematis, men alldeles för lika för att samplanteras.

3. Svaret på om Du kan klippa på hösten är Ja.

4. Vad är det för bok som skriver detta ? Klipp 20-30 cm över marken.

Lycka till.
Finn Eldh.
Född och uppvuxen i Billesholm

johanare
Tacksam för svaret från ett riktigt proffs. Jag är bättre på rosor smile.gif

1 - så är det. jag blandar ihop grupperna.
2 - för lika? tycker de ser ut att funka men det beror på hur bilderna är tagna. Kanske välja Ville de Lyon i stället. En sådan har jag också. Underbara blommor!
3 - ok. jag får känslan att detta inte blir så fylliga då de ska börja om varje år eller har jag fel? Grupp 1 har liksom andra förutsättningar på våren kan man tycka
4 - ok 20-30 var det. kommer inte ihåg namnet men kan kolla det. Kan det ha varit för en annan grupp?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon