Full version: Kokospalm
Lötchey
Jag har haft en stor kokospalm i några månader nu. Jag har haft två tidigare, men båda dog. Nu har jag dock lyckats bra med denna. Den ser bra ut och är stor och fin, problemet är bara att den aldrig växer något, den har inte växt någonting sedan planterade den.
Så vad ska man göra? Lite råd hade varit trevligt..
Christer i Falköping
De tar en väldig tid på sig, så det är inte säkert du gör något fel. Men försök att efterlikna deras rätta klimat. Varmt och soligt, så gott det går.
Christer.
Lötchey
Ok, skönt att höra, förr det nya bladet har varit på gång ända sen jag köpte den..tack.
Christoffer
Behöver kokospalmen mycket vatten? (funderar på att köpa en sådan växt)
GoSatta
i naturen har dom nog ständig tillgång till vatten efter som dom har väääldigt djupa rötter.

sen tror jag inte riktiga kokspalmer är så jätte lämpade som krukväxter, dom blir otroligt stora (å skulle då kräva vääldigt stora krukor) behöver mycket vatten och mycket ljus. Dock har jag sett fina exemplar i trädgårdar där dom är planterade i JÄTTE krukor och ställs ut på sommaren och står inomhus mmd extra ljus på vintern. Hemma i lägenheten / huset är det nog svårt att få något mer än ett litet skott.

men det finns andra palmer som är otroligt lika som lämpar sig bättre för inomhus bruk, dock kass på palmnamn så ingen aning om vad dom kan heta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon