myraan
Hej!

Idag har jag fått en orotad stickling av den här fina kaktusen på bilden. Jag vet inte vad för art det är. Jag är inte ens säker på att det är en bladkaktus då jag tyckte att den var rätt så köttig. Om någon vet får ni gärna svara smile.gif ursäkta dåliga bilder, jag tänkte inte att de skulle användas för artbestämning.

Ska jag låta sticklingen ligga och torka några dagar innan jag sticker ned den i jord, som man brukar göra? Är det sedan fuktigt som gäller tills man tror att den är rotad?

Hoppas det funkar med bilderna, har haft lite problem förr med att lägga upp.

Tacksam för svar/ Ylva smile.gif
teo
Det är säkert någon Epiphyllum-hybrid.

http://www.alltomtradgard.se/faktabank/tra...yllum-etc-24250
pejori
Bara sätt ner den i sandblandad
jord och vattna mycket försiktigt, tills du ser att den tagit sig.
myraan
Tackar för svar!

Läste att man inte ska vattna alls när man stuckit ned den i jord de två första veckorna, stämmer det?

Har försökt med kaktussticklingar många gånger utan att lyckas, hoppas att detta kan bli första gången! wink.gif
Aqvakul
Hellre vattna för lite, än för mycket (för då ruttnar de)
Bassam
Hej

Vi måste ordna bra miljö omkring dem:

1 Jord ska alltid fuktigt men är inte blöt.

2 Finns inte vind omkring dem.

3 grader mellan +16 till +24.

4 o direkt sol.

H.Bassam

رطوبه عاليه لا تيارات هوائيه حراره١٦ ٢٤ التهويه لنمو النبات بشكل صحي الضوء لغير مباشر التقسيم هو المفصل رقه توضع بالتراب او اخذ
pejori
CITAT (myraan @ 22-04-2015, 21:29) *
Tackar för svar!

Läste att man inte ska vattna alls när man stuckit ned den i jord de två första veckorna, stämmer det?

Har försökt med kaktussticklingar många gånger utan att lyckas, hoppas att detta kan bli första gången! wink.gif

Håll jorden ytterst lätt fuktig. Stick inte ner sticklingen för långt ner.
Stötta den med några tandpetare eller tändstickor om den är vinglig.
Då märker du också lättare, när den rotat sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon