Full version: Tekniskt missöde
maimiti
Fick med mig lite kaktusfrön från syrran. Fick rådet av en vän att blanda jorden med sand som dock skulle steriliseras i ugnen först.... Men varför ta ugnen när det går fortare i mikron, tänkte jag som ville vara rationell... Den goda idén var kanske inte fullt så god som när den fanns i huvudet. Så här en stund efteråt är jag mest sur över att jag använde tupperwareskålen istället för någon billigare modell.

Nu måste jag dock fundera ut hur jag ska få loss den smälta plasten från glasplattan... Går det kanske lättare att lossa om jag lägger hela fatet i frysen?

Med tanke på all värme som måste ha alstrats så borde väl bakterierna ändå vara döda nu? Vill ju hoppas på att det fick något slags bra resultat ändå.
Copycat
Hejsan ! Ska inte Tupperwwereprylarna tåla micro? unsure.gif Jag har för mig det, i sådana fall är det bara att reklamera. huh.gif tongue.gif Synd på skålen ! tongue.gif
Ina
Jo, Tupperwaregrejerna tål ju mikrovågor, men inte hur höga temperaturer som helst. Sanden i burken har helt enkelt blivit för het för att skålen skall tåla det. Om man hade hällt på vatten så det stod upp över sanden hade missödet förmodligen kunnat undvikas... Eller tagit en glasskål - fast då hade man riskerat att skålen spruckit i stället om man inte haft i vatten.

Det ser rätt dråpligt ut med den där skålen... biggrin.gif
Betty
Under mina Tupperwereburkar finns ingen symbol för microvågsugn,
bara för diskmaskin.

Jag skulle nog inte sätta fatet i frysen innan jag hade kollat upp om det finns att köpa lösa fat till micron. Om det spricker så riskerar du att stå där med både pajjad burk och obrukbar micro... unsure.gif
TeliaNet
tuppens grejor är kanske ok, men det som förvånar är att den smällte.
GHz(microvågor)vågorna vibrerar molekyler mot varandra, då bildas värme, och vad jag vet så ska inte sten bli varm i micron.

men du kan ju prova att lägga en glödlampa eller lysrörslampa i ett glas vatte ni micron så lyser den.

du kan aldrig lita på att det inte är farligt med micron för strålningen kommer ut ur den. det leder till att man får mycket små hål i hjärnan.
det kanske ger cancer.
DÄRFÖR TAR JAG AVSTÅND TILL MICROVÅGSUGNAR.
Betty
Lite nyfiken bara... Vad anser du om mobiltelefoner då? Tar du avstånd från sådana också?
maimiti
CITAT (TeliaNet @ 18-04-2004, 14:57)
du kan aldrig lita på att det inte är farligt med micron för strålningen kommer ut ur den. det leder till att man får mycket små hål i hjärnan.
det kanske ger cancer.
DÄRFÖR TAR JAG AVSTÅND TILL MICROVÅGSUGNAR.

Jag blir faktiskt också lite fundersam. Om du är så rädd för strålning, varför sitter du vid en monitor överhuvudtaget? Är det inte bättre att flytta till landet så långt ifrån alla elledningar man kan då? Alla elektriska produkter vi har i vårt hem ger ifrån sig strålning; tv, radio, fast telefon, mobiltelefoner, datorer etc. Strålning orsakar för övrigt inte några hål i hjärnan. Var har du hört det?

För övrigt fungerade det bra med att lägga fatet i frysen en lite stund. Efter tio minuter hade plasten lossat från glasplattan. Skålen är fortfarande intakt i botten (med sandkorn insprängt i plasten så det har nog flutit ihop och "läkt") så jag ska nog kunna använda den till något iaf. Om inte annat kan kompisen använda den som askfat.
TeliaNet
är inte el överkänslig....
tft skärmar ger inte strålning.
gsm använder digital frekvens på 900/1800/(E-GSM1900).
wcdma/umts(3G) 2100 MHz.
men nmt är använder analog signalering på 450/900 MHz.
analogt är inte så farligt som digitalt.
använder inte någon telefon utan kabel.
de ger ingen strålning.

det där med hål i hjärnan har forskare fått fram med hjälp av möss i djurförsök.

en mobil sänder med upp t. 7W och en micro med 700-1200W på nästan samma frekvens.
ingen vill väl stoppa in huvudet i micron för det sker samma sak där som att prata i mobilen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon