anncharlotte
22-04-2015, 19:44
Jag har rensat rent i jorden runt mina gamla rätt trötta buskar. Där var helt igenväxt av gräs och framförallt mossa.
Lite ny jord är min gissning om vad som behövs nu, men vad, ska jag välja sk Roderondendronjord som finns att köpa i butikerna eller är något annat bättre ?
Ska jag gödsla och isåfall med vad ?
Skulle så gärna vilja att dom här buskarna piggnade till
Aqvakul
22-04-2015, 20:30
Gödsla: JA
Gödsla med vad: Gärna med välbrunnen naturgödsel som ger jorden bättre struktur. Alternativt blå korn eller motsvarande plus barkmull
Håll undan allt grönt runt buskarna!
Kanske viktigast av allt: Vattna regelbundet!
Jag är i precis samma läge jag har många riktigt gamla rhododendron och nya med. I år tog jag itu med de äldsta och grävde upp ordentligt omkring dem och har gödslat med hönsgödsel och kommer att fylla på rhododendronjord. Just nu vattnar jag igenom ordentligt med en rotvattnare ett dygn per buske. Jag har planterat några nya då och då och då har jag blandat till jorden själv bestående av ogödslad torv, sand, kvistar barr, växtdelar och jord. Jag gjorde samma blandning till mina blåbärsbuskar och det fungerar otroligt bra det är så mycket blåbär på dem så jag fattar inte hur de får plats. Jag använder hönsgödsel för att jag råkade lyssna på ett gammalt radioprogram från Finland med Tigerstedt (en man som skapat många sorter som finns i ett stort område i Finland). Reportern frågade honom hur han gjorde med vatten och gödsel och han svarade hönsgödsel vart tredje år och vattenbombning från skyn vid svår torka. Fast det går nog bra med kogödsel också men massor av vatten är helt nödvändigt om buskarna skall hålla sig friska. De finns säkert fler sätt som fungerar som alltid när det gäller all odling och förutsättningarna kan ju vara väldigt olika beroende på var buskarna står.
Aqvakul
22-04-2015, 23:48
Täck gärna jorden runt buskarna för att hålla fukta och hålla nere ogräs. Har man eklöv är det perfekt då de bryts ner väldigt långsamt, annars kan man använda flis av något slag...
HEJ
jord:
Rhododendron behöver sur jord, så jorden som passar dem humusrik, väldränerad
vad kan man göra med gamla glesa:
ta bort alla överblommade blommor och vissna växdelar blommor, man kan fyll kompostjord kring rotklomning, man ska lämmna inte jorden torka. men de ska inte står på blöt jord. man kan täcka jorden med löv och granris för att behåller fukten i jorden, för att de har små röttert.
vattna:
ordentligt under vår, under hösten ska man vattna också till frysen kommer till jorden.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.