Har blivit helt betagen i Femtunga de senaste 4-5 åren. Det är ju bara det att de blir ganska dyra att köpa varje år ( ca 30-50 kr/st ) eftersom jag har dem i blomlådorna på stugan där det går åt ett flertal i varje. Dessutom har jag planterat dem i en gammal skottkärra tillsammans med Kaskadpelargon Spikklubba mm. och på diverse andra ställen. Skrev i höstas och frågade om det gick att övervintra de jag hade. Fick svar att det borde gå. Har nu försökt att övervintra moderplantorna men de stendog likaså med sticklingarna jag tog från dem. Tänkte nu att det kanske finns frö att plantera men jag har inte lyckats hitta några vare sig på mina egna blommor eller i frökatalog och frågan är väl om de överhuvudtaget hinner blomma under sommaren om man sår dem nu. Men på något sätt måste de ju gå att få fram. Vet någon var jag kan få tag på frö och hur jag ska bära mig åt vore jag jättetacksam.
Eva St
Snälla ni som brukar ha så mycket bra råd och tips finns det ingen som kan ge mig en ljus ide om detta.
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
12-01-2003, 22:03
Jag har aldrig sett frö till femtunga säljas. Femtunga brukar sticklingförökas. Tittade på nätet och det fanns de sidor som säger att växten ska gå att fröföröka men att fröna ska vara mycket svårgrodda.
Kanske det är bättre att titta bland de rotade sticklingarna som många trädgårdsbutiker brukar sälja lite tidigare om vårarna om man vill få ner kostnaden per planta.
Tack Åsa för ditt svar Då vet jag att jag kan lägga ner projekt frösådd av Femtunga det var som jag misstänkte. Då slipper jag i alla fall fortsätta med detta detektivarbete att söka rätt på dessa fröer. Men det du säger om sticklingar i trädgårdsbutiker låter ju hyperintressant det är bara det att jag aldrig lyckats se några sådana sticklingar i butikerna på våren. Vet du möjligtvis var man kan lyckas få tag i dessa.
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
13-01-2003, 08:54
Tyvärr känner jag inte till några trädgårdsbutiker i skaraborg. Här där jag bor har vi en liten plantskola som hör till kedjan växtmästaren och de brukar sätta ut en annons i lokalbladet eller så skickar de ut ett reklamblad när de har sticklingar. Sticklingar har jag även handlat tidigt på våren hos trädgårdsvaruhuset Plantagen i Bergianska trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.