Nikkecharmknutte
Hej!
Det är mitt första inlägg här så jag hoppas jag lagt tråden rätt smile.gif

I alla fall så har jag planterat en massa melon, suger baby, galia, cantaloupe och nätmelon och nu börjar det bli dags att omplantera några av dom men jag vet inte vilken storlek det ska vara på krukan. Jag har förstått att dom mår bäst av att vara i stora krukor i alla fall.

Räcker det med krukor som är 20-25 cm i diameter eller ska dom vara ännu större?
Och vilka krukor är bäst? Jag har funderat lite på terrakottakrukor, funkar det bra?
Bassam

Hej

Du kan välja en kruka som kan innehåller 5L jord, det är bra med plast kruka med hål på botten, för att över vatten går ut, glömma inte att lägga lecakula till 5 cm på botten o sen U jord som blandad med kompost, om du ska lägga krukor i växthus måste vet du att du ska pollinera dem på handen för att finns inte insekter inne som kan göra detta.

H.Bassam

Åsa, mälardalen zon 2
Till melon skulle jag ha 20liter + inte terracotta de får aldrig torka ut, i så små krukor som 5 liter är det risk för uttorkning + man får lättare ojämn vattentillförsel i små byttor. +Terracotta torkar upp mycket snabbare än plast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon