carl-fredrik
Hejsan!

Jag har ett litet olivträd sedan förra året som jag verkligen försöker få liv i.
Jag bor i lägenhet och har det i söderläge och I höstat började bladen torka ut och ramla av (har senare läst att man bör spreja bladen regelbundet för att hålla dem levande). I dåläget hade jag dålig koll på hur man tar hand om ett olivträd och skippade därmed att ställa det svalt osv.

Jag började i april att klippa ner det eftersom det verkade snus torrt. Nu är det bara den lilla stammen kvar som dock känns frisk (om man skrapar med nageln på barken)

Vad tror ni, finns det någon chans här? Jag har precis gett det lilla trädet ett rejält vattenbad också och låter det nu rinna av sig.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

[attachment=82724:IMG_0623.JPG]
Aqvakul
Det ser utifrån bilden tämligen kört ut, men du får väl avvakta och se...

Olivträd har svårt att klara vintern i rumstemperatur...möjligen med rejäl tilläggsbelysning... Alternativet några minusgrader är faktiskt bättre... Optimalt är ljust och 5-10 grader, men det är ju inte det lättaste att fixa...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon