|
Hej! Har hittat lite ogräs på trädgårdsmattan - undrar om detta är kirskål? Jag är 99% säker att det är det, så jag tog och åt lite, men ja, det är ju bäst att vara 100% säker! Hur ser man skillnad mellan kirskål och andra närbesläktade arter? Har uppfattat det som att mästerrot har bredare och mycket mer kantiga blad. Tack för svar! F. Kirskål
Aqvakul
24-04-2015, 12:05
Är också 99 % säker
CITAT (Aqvakul @ 24-04-2015, 13:05)  Är också 99 % säker Hahah! Vi behöver någon som är 100! Vill inte vrida och kvida av magont nästa 5 dagar  F.
Aqvakul
24-04-2015, 12:09
Svårt att vara 100 % säker på ett foto... Skit i att äta, så gott är det inte...
CITAT (Aqvakul @ 24-04-2015, 13:09)  Svårt att vara 100 % säker på ett foto... Skit i att äta, så gott är det inte... Gratis mat ju!! F.
Huggorm
24-04-2015, 12:57
Kolla om stjälken är trekantig, om den är det kan du vara säker. För övrigt är det två plantor av tysklönn i bilden.
CITAT (Huggorm @ 24-04-2015, 13:57)  Kolla om stjälken är trekantig, om den är det kan du vara säker. För övrigt är det två plantor av tysklönn i bilden. Ja precis, den är trekantig med en fårad sida. Såhär:  Förresten - hur lång tid tar tysklönn att växa upp?  Hade vart skoj att följa. Tack! F.
Huggorm
24-04-2015, 13:53
Ja, det där är vad man menar med trekantig. Lönnarna växer minst en halvmeter per år men kanske lite mindre nu i början när de bara är ett år gamla.
CITAT (Huggorm @ 24-04-2015, 14:53)  Ja, det där är vad man menar med trekantig. Lönnarna växer minst en halvmeter per år men kanske lite mindre nu i början när de bara är ett år gamla. Häftigt! Ok. Tack för fina svar. Älskar kirskål - påminner lite om persilja med en lakritseftersmak. Haha, nu predikar jag nog INTE till kören - folk här hatar nog kirskålen. W.
Huggorm
24-04-2015, 14:57
Jag tycker om kirskål faktiskt, jag tycker det är en trevlig marktäckare som ser frodig och fräsch ut.
Eva i Skåne
24-04-2015, 15:30
Ja, tänk om folk i allmänhet kunde bestämma sig för att kirskål är världens bästa marktäckare och inget annat. Så mycket jobb vi trädgårdsmänniskor skulle slippa. Efter några år skulle förstås all trädgårdsverksamhet upphöra för det skulle inte finnas så många växter kvar att sköta  Jag tycker inte om smaken så här äts ingen kirskål, men ni har väl sett att den säljs i butikerna i år? Jag såg den till salu på Hemköp i veckan. Bilden har jag dock lånat från odlaiternas FB-sida [attachment=82726:kirsk_l_till_salu.jpg]
Aqvakul
24-04-2015, 17:00
Dyrare än oxfilé! Familjen Persson/Hällestad svamp/Hällestad gårdsbutik har slagit till igen...
CITAT (Feroyn @ 24-04-2015, 15:14)  Häftigt! Ok. Tack för fina svar. Älskar kirskål - påminner lite om persilja med en lakritseftersmak. Haha, nu predikar jag nog INTE till kören - folk här hatar nog kirskålen.
W. Halaj! Kirskål är rätt ok vad gäller som matprodukt, eller vad man skall kalla den. Fast jag tycker mer att den smakar lite som morot. Problemet är ju att den inte vill hålla sig inom de gränser där man satt den. Den skickar ut långa rötter åt höger och vänster. Hopplös att hålla i schack. //T
Ah just det, den tar över andra växter och massa sånt ja... Jag är ju ingen trädgårdsmänniska riktigt nu, utan jag går ju mest ut i skogen och samlar växter för att äta och lära mig om. Hittade i min trädgård massa kirskål nu som jag blev positivt överraskad för, men kan tänka mig pinan om man vill göra annat med den marken...  Oj! Det var inte billigt det där haha! 600kr/kg. F.
Hej
De heter kriskål för att grisarna tycker att äta dem.
H.Bassam
Huggorm
24-04-2015, 20:59
CITAT (Bassam @ 24-04-2015, 21:28)  Hej
De heter kriskål för att grisarna tycker att äta dem.
H.Bassam Den heter inte "kriskål" över huvud taget, utan "kirskål". Jag är ganska säker på att det kommer från tyskans "Giersch".
hattstugan
24-04-2015, 22:06
Kirskålen är bara på rymmen från klostren ju! Lämna tillbaka den till det närmaste!
Hahah skönt folk här i forumet ju!! Ska bli skoj att stanna kvar.
Jag kommer garanterat fråga mer om vad det är för skumma växter jag hittar överallt...
F.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|