Full version: Ölandstok i kruka?
myraan
Hej!

Jag har en liten ölandstok som jag satt från frö i kruka. Den står utomhus och kan väl planteras ut när som helst skulle jag tro. Men jag skulle vilja ha den i kruka, då jag snart ska flytta till lägenhet och tänkte att det kunde vara kul att prova ha den på balkongen. Är det dömt till att misslyckas även om den får stå i en stor kruka med bra jord?

smile.gif
Bassam
Hej

- Ölandstok är en liten buske, så man kan plantera den i stor kruka som kan innehåller minst 20l jord.

- De är härdiga finns sorter som kan klara zon 8 som arten Potentilla fruticosa.

- Beskära: man kan beskära dem på våren till 10-15 cm, o ge de naturliga gödsel eller komposten på våren.

- Jord: sandigt trädgårdsjord.

- plats: soligt ge mycket goda frukt.

- Hög: mest 1m hög, o det finns på sista tiden kortare sorter. och finns små sorter som passar stenparti.

- blommor: finns olika färger.

H.Bassam

Huggorm
Ölandstok är ju såpas tålig mot både kyla och torka att den nog hör till de bästa man kan ha i kruka. Om någon tål det så är det den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon