Gungner
Hej!

Rätt ny på detta så jag är inte helt säker på vilken info man behöver ta med men jag har odlat upp tomatplantor från frö i min lägenhet i Gbg. Dom står i nordvästligt läge typ så dom har sol på morgonen. Ibland flyttar jag dom på eftermiddagen till en annan del av lägenheten så dom får sol även på kvällen. Jag vattnar ca 3-4 gånger i veckan, en dag i veckan får dom växtnäring. Jag har planterat om dom nyligen till U-jord tror jag det heter, finns på Plantagen och ska innehålla en del hönsgödsel.

Problemet är att dom börjar få lite gula fläckar på bladen och det är främst de blad längst ner som får det. Upptäckte idag också att vissa blad krullar sig (se bilder)
Vad bör jag göra? Vad saknas eller vad får dom för mycket av?
Dom har inte stått kallt, jag har inte vattnat direkt på bladen, vet ej men jag tror inte dom stått i varmare än 30c men lite osäker.

nnn.jpeg

image.jpeg

Åsa, mälardalen zon 2
Att bladen krullar sig beror på att de står soligt och varmt de har helt enkelt lagrat lite för mycket kolhydrater i bladen men det är inget som påverkar dem nämnvärt. Lite gula fläckar kan vara en tidigare näringsbrist det tar ofta ett par veckor för bristen att visa sig + det är de äldsta bladen som trillar bort först både vid brist på något + ifall de är utslitna, så länge som bladen högst upp ser bra ut så är allt ok.

Ser ut som plantorna är rätt stora så de kommer nog snart behöva större kruka, slutkruka för tomat är ju rätt stora byttor ca 15-20liter i små krukor är det svårare hålla jämn tillförsel på vatten och näring.
Gungner
Tack Åsa! Bör jag ställa den i skuggan ett tag eller bara låta den få sol på förmiddagen?
Åsa, mälardalen zon 2
Fortsätt låta dem få sol du som de får nu, de krullade bladen påverkar inte växten nämnvärt och så ser de ofta ut sedan då de kommer ut i solen på försommaren så det är inget ovanligt utseende för tomat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon