Åsa, mälardalen zon 2
18-04-2004, 13:56
Ser mer och mer på skyltar och liknande att man skriver Pelargonia istället för Pelargon (själv tycker jag pelargonia låter som en korsning mellan pelargon och begonia).
Även ICA i reklambladet som kom idag, skriver att de ska sälja Pelargonia nu i veckan.
Är det bara jag som håller stenhårt på att växten ska heta pelargon?
nej, vad är pelargonia för något?
Christer i Falköping
18-04-2004, 15:32
Jag har alltid sagt pelargonia

Kanske det beror på varifrån i landet man kommer?
Christer.
Pelargon eller pelargonium möjligen!
Fenja
Fick lära mig pelargonia/pelargonior som barn (född i Sthlm på 50-talet). Hade väldigt svårt att lära om när pelargon började bli vanligare för några år sedan. Förr skrev man väl alltid pelargonia?? Funderade över om det var något inflytande från utlandet, men i t ex spanskan heter den geranio.
Smekajsa
18-04-2004, 17:47
Som trädgårdsmästar-dotter å utbildad florist har jag i alla fall fått lära mig
att det heter pelargon.
Pelargonsläktet heter Pelargonium på latin.
Det är väl ungefär som de som säger betunia istället för petunia och tagetus alt.tagetis istället för tagetes.
Åsa, mälardalen zon 2
27-04-2004, 09:19
Nu får vi se om åtminstone ICA slutar skriva pelargonia och pelargonior i sina reklamblad. Jag mailade till deras kundtjänst som nu har svarat att de kollat med Göteborgs botaniska trädgård och visst ska växten heta Pelargon, de skrev att de skulle vidarebefodra den uppgiften till de som är ansvariga för reklambladen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.