anncharlotte
27-04-2015, 01:25
Jag var på bomässa idag och föll för några plantor med backsippor,.
Kan jag plantera ut dom nu, eller bör jag vänta tills det blir lite varmare. Vi bor på höglandet i zoon 5.
Ljus skugga stod det, jag har en buske i söderläge, kan jag sätta dom så att dom skuggas något av den ?
Jag tycker verkligen om backsippor, men vill gärna ha dom planterade så "vilt" som möjligt.
Gossen Ruda
27-04-2015, 06:12
"Ljus skugga" var något nytt för mig. Jag tror att de växer bäst i full sol, där har jag sett de växa, men att de även klarar att bli skuggade lite lätt tidvis. Vet faktiskt inte om de klarar lätt frost annars går det säkert att sätta ut nu.
Backsippor är uteväxter så de klarar sig de trivs inte inomhus. Det går att plantera ut när som helst förutsatt att det inte är tjäle i marken vattna inte om det är kallt. Sol och skugga menar man troligtvis de växer naturligt i lövskog med lite fuktig undervegetation och en massa löv.
Hej
Backsippa! kan leva bra o ger fina blommor om står på plats som har sin miljö krävande:
plats: soligt.
Jord: sandigt torr väldränerade o kalk passar för stenparti.
Blomning: APRIL; MAJ.
Blomning färgen: Lila Vit Röd Purpur Blålila.
vatten: lite.
Problem: de tycker inte om stå i fuktigt jord under vinter o sommar.
H.Bassam
kerstin z5-6
10-05-2015, 22:03
Det mest intressanta är egentligen om de kom från ett växthus eller var avhärdade när du köpte dem.
Jag skulle behålla dem på en skuggig plats med fiberduk över , successivt vänja dem vid ute liv, ser de okey ut kan du plantera ut dem i z 5 ,de är mer än väl härdiga.
Allt utom totalt söderläge och väldränerad jord passar.
Gossen Ruda
11-05-2015, 12:08
Jag kan nog inte hålla med om det sista. Detta bestånd och många fler växte på en sydvänd beteshage på sandig mark.
kerstin z5-6
11-05-2015, 23:05
CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2015, 13:08)

Jag kan nog inte hålla med om det sista. Detta bestånd och många fler växte på en sydvänd beteshage på sandig mark.

visst allt "går" södervänt kokar de över direkt .. dvs kort blomning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.