Full version: Ofarliga larver?
Jaaanet
Hej!
Jag har dragit upp fina tomat-, paprika- och physalisplantor som jag är så himla glad för! Idag upptäckte jag dock att i princip alla plantor fått små, vita, ca 1 mm långa "larver" med två spröt som springer omkring i jorden. Inget på själva plantorna, som ser ut att må bra.
Insekterna rör sig ganska fort. tror inte att det är rotlöss, men jag vet inte, aldrig råkat ut för det förr. Sorgmyggelarver? Någon som känner igen dem? Väldigt dålig bild, men fick inte bättre fokus. Form och spröt syns som bäst längst till höger.
Tacksam för svar, känner mig så himla ledsen över ohyran. sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hoppstjärtar de hör till naturens nedbrytare och lever främst av dött växtmaterial. De trivs extra bra i blomjord som hålls för blöt, de trivs mindre bra ifall jorde får torka upp mellan vattningarna.
Jaaanet
Tusen tack för svaret! smile.gif Med handen på hjärtat så har jag råkat vara lite väl generös med vattningen. Ska låta jorden torka ut lite mer mellan vattningarna nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon