Hej!
Jag är helt ny på det här forumet.
Jag har planterat en klematis i en kruka på balkongen.
Jag gjorde det igår. Den slokar väldigt mycket nu.
Krukan är dränerad. Jorden är genomfuktig.
Jag bor i Skåne och vi har inte minusgrader längre.
balkongen är i västerläge.
Vad kan jag ha gjort för fel?
Är det helt kört tror ni?
Det är inte ovanligt att växter ser litet hängiga ut vid omplantering sedan tar de sig. När de dör är det ofta för mycket vatten.
Finn Klematis
27-04-2015, 20:25
Hej !
Svårt att ge svar. Men en sak skall Du omedelbart göra.
Klipp ner den över ett blad par ca. 40 cm. högt.
Bredde Du isär rötterna ? Om Du inte gjorde det. Ta upp
plantan bred isär rötterna låt den stå 30 minuter i en hink
med vatten plantera.
Lycka till !
Finn
Okej, nej jag bredde inte isär rötterna.
Jag är lite osäker på hur du menar med att klippa den.
Just den här klematisen har inga blad utan massa små vita blommor., det är blommorna som slokar. Kan man bifoga en bild här i forumet? Jag ska se om jag kan få upp en bild.
Så här ser den ut. Igår innan jag planterade den så var den jättefin. Och nu slokar den.
Hej
Du kan lägga krukan i hink som har vatten några timmar, om rötter lever kan den kommer tillbaka, men om den försätta blommar sloka, du kan omplantera på nytt jord, klippa den först mycket, och glömma inte att vattna och gödsla bra för att under omplantering Många absorberande rötter förlorar, även blommande växter tycker inte om torka jorden, de tycker fuktigt jord men är inte blöt.
H.Bassam
Finn Klematis
28-04-2015, 06:43
Hej !
Av bilden verkar det att vara en ständigt grön klematis.
Glöm vad jag skrev om nerklippning. Följ det andra rådet
och ta in klematisen. Låt den vara inne ett tag till. När
Du sen tar ut den på balkongen, låt den bara vara ute fyra
fem timmar i taget dom första veckorna. Helst i skugga.
Vad heter klematisen ?
Finn
Hej!
Imorse följde jag ditt råd och tog upp plantan och satte i vatten i 30 min. Drog lite i rötterna innan jag satte ner plantan i krukan igen. Vattnade lite också.
Den står inne just nu.
Ska bli spännande att se hur den ser ut när jag kommer hem. Bör den ha piggnat till lite tills ikväll?
Jag pratade även med affären igår. Om den inte repar sig så får jag väl gå tillbaka till affären med plantan och få en ny, eller annan planta.
Tyvärr så hjälpte det inte utan den såg om möjligt ännu värre ut när jag kom hem. Jag tog med den till affären och fick en ny. Hoppas att den håller bättre nu.
Eva i Skåne
29-04-2015, 07:56
Så bra att du reklamerade och fick en ny! Det är så lätt att man bara kasserar och är missnöjd utan att klaga.
Lycka till med nya plantan!
Finn Klematis
29-04-2015, 08:39
Hej !
Problemet är nog inte dålig planta. Det är mycket svårt att plantera
om en klematis som står i full blom. Jag ger rådet plantera inte om
den nya klematisen nu, vänta tills den blommat färdigt.
Finn
Hej!
Jag fick rådet i butiken att att plantera den direkt och sätta ut den direkt. Jag gör som dom säger, skulle det misslyckas så har jag åtminstone gjort som dom sagt och kan få pengar tillbaka eller en ny/annan planta. Jag planterade den nya plantan igår och den var fortfarande lika fin imorse så den har åtminstone inte reagerar som den andra plantan, den började ju sloka typ direkt.
Jag håller tummarna för att det ska gå vägen den här gången.
Jättesnällt att ni engagerade er i min stackars planta
Finn Klematis
29-04-2015, 16:25
Hej !
Jag har inte någon erfarenhet av dom städse gröna klematis sorterna.
Men att plantera om en växt i full blom brukar medföra problem.
Sen vet jag inte hur växten har stått i handelsträdgården. Har den
stått ute så blir ingen omställning när Du sätter ut den.
Bra att Du fick en ny och lycka till med den.
Finn
Hej
Det är bra att ta andra växter när växter klarade inte plantering, men det är bättre om växter klarar sig efter plantering Så kan jag ger dig lite Tipsar när du ska plantera klematis:
1 Klematis kan plantera hela året utan problem förbi frost på våren o sen på hösten när de vila.
2 Klematis intresserar huvud i solen o skugga på fötter, jag menar att jorden ska täckas på torra blad, granris eller annat för att behåller bra fukt på jorden.
3 Det som är viktigt att jorden ska bli alltid fuktigt men är inte blöt.
Obs
Många som jobbar i plantskolor nu, de har inte tillräckligt trädgård kunskap, o de är lata också för att lita efter trädgårds kunskap. man förlorar inte bara växter , man förlorar tid o jobb på deras slarviga jobb.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.