Sofia70
27-04-2015, 21:28
[attachment=82736:20150421_095540.jpg][attachment=82735:vilka_001.jpg]Jag drar upp plantor och har gjort så i nästan 20 år men har aldrig haft problem med att de blir uppätna i växthuset (bågväxthus). Nu har mina sallads och mangold plantor blivit länsade vid roten då de nått hjärtbladstadiet. Men de äter inte kålplantorna. Märkligt, och jag ser inga sniglar under brättena. Bara gråsuggor. En annan märklig grej är att för andra året så är det något som krafsar upp zuccini och gurkfrö. I år blev även mangodlfröet uppkrafsat. Något verkar verkligen välja vad det ska käka. Hjälp vad kan det vara? Översta bilden är hålen efter det som tagit zuccinifröna och nedersta på den av/uppätna mangolden.
Hej
gråsuggor äter multnade material, men de kan börja äta växter om de hittar inte sina mat, själv tycker jag att du ska lita efter riktiga boven som attackerade dina växter.
H.Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
28-04-2015, 05:24
Möss?
Eva i Västerås
28-04-2015, 11:13
Möss tror jag också. Fällor agnade med mjölkchoklad rekommenderas.
Hade det varit utomhus hade jag absolut tippat på trast eller skata.
Dom brukar pillra upp "maskarna" för mig, dvs de groende bönplantorna.
Sofia70
28-04-2015, 11:37
Tack för svar. Får prova med musfälla, fast det brukar ju alltid synas spillning från dem. Men inatt har de ätit upp mina Zinnia också så jag måste ju testa något. Bor inte där jag har växthuset så jag kan ju inte smyga på dem om natten.
Hej, har precis samma problem. Två av mina små melonplantor har blivit uppätna. När jag grävde upp den plantan som inte var helt uppäten hittade jag många små och stora gråsuggor i jorden runt roten. Såg ut som ett gråsuggsbo. Vad kan man göra åt detta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.