Full version: Växtföljd
Garden Girl
Hej
När jag skördade min potatis i somras sådde jag en gröngödslingsblandning. Nu på våren har jag grävt ner den i jorden. Nu undrar jag, räknar man det som en del i växtföljden? Alltså, har jag liksom hoppat ett steg?
:-)
Undrar också om jag i en del av samma land kan odla potatis igen eftersom jag förköpt mig på sättpotatis och inte riktigt får plats med den där det var tänkt... Vad händer, blir den dålig, mindre eller så?
Jag har lerjord som jag förbättrat succesivt med grus, barkmylla och ko + hästgödsel. Bor i zon 1 på Gotland
Preussen
CITAT (Garden Girl @ 28-04-2015, 16:12) *
Hej
När jag skördade min potatis i somras sådde jag en gröngödslingsblandning. Nu på våren har jag grävt ner den i jorden. Nu undrar jag, räknar man det som en del i växtföljden? Alltså, har jag liksom hoppat ett steg?
:-)
Undrar också om jag i en del av samma land kan odla potatis igen eftersom jag förköpt mig på sättpotatis och inte riktigt får plats med den där det var tänkt... Vad händer, blir den dålig, mindre eller så?
Jag har lerjord som jag förbättrat succesivt med grus, barkmylla och ko + hästgödsel. Bor i zon 1 på Gotland

Det beror sig på vad du odlade som gröngödning. Om den tex innehöll baljväxter så räknas det som att det växt baljväxter på platsen om du skördar eller gräver ner.
Vad som händer är att vissa sjukdomar blir vanligare, tex skorv. Eftersom vissa sjukdomar behöver vissa växtsläkten för att leva så minskar man förekomsten genom att inte odla dessa släkte
Garden Girl
Tackar för svar, det var baljväxter med i blandningen.
Då ska jag försöka hitta en alternativ växtplats till potatisarna om jag kan, och odla annat i det landet för att undvika sjukdomar.
EKLO
Hej,

Det där med potatisskorv ... hm. Jag har haft mkt problem med det (och det har inte haft med återkommande potatis i samma land att göra) - däremot med fukt. Potatis som inte har tillräcklig fukt i tillväxtskedet får skorv - skorven ligger/finns i jorden på många ställen, tror inte man kan garantera skorvfritt gm växelodling, tyvärr.

Men växelodling är alltid bra, av många skäl - men kanske inte främst pga av skorv, är min erfarenhet.
Preussen
CITAT (EKLO @ 29-04-2015, 20:48) *
Hej,

Det där med potatisskorv ... hm. Jag har haft mkt problem med det (och det har inte haft med återkommande potatis i samma land att göra) - däremot med fukt. Potatis som inte har tillräcklig fukt i tillväxtskedet får skorv - skorven ligger/finns i jorden på många ställen, tror inte man kan garantera skorvfritt gm växelodling, tyvärr.

Men växelodling är alltid bra, av många skäl - men kanske inte främst pga av skorv, är min erfarenhet.

Nu var det ett exempel och möjligen inte det bästa. Det är intressant med erfarenheter men det mesta som står att läsa om skorv betonar att hålla växtföljd för att minska sjukdomstrycket i jorden. Sen ska det tydliggöras att det inte finns några heltäckande metoder att behandla mot skorv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon