Garden Girl
Köpte en fin Louise Bugnet förr förra sommaren och den fick stå bredvid vår stora stentrappa i nordostläge. Den ska ju vara skuggtålig och här får den ganska hyfsat med sol. På andra sidan trappan satte jag en New Dawn samtidigt som frodas. Men inte madame Bugnet! Hon är tanig och växer knappt alls, dessutom tror jag att jag satt henne för grunt, minst en av grenarna är taggig och har en annan färg, så det måste väl vara ett rotskott från "mamma" rosen?
Nu är frågan- Kan jag flytta hela busken nån annan stans där den klanske kan trivas bättre och då passa på att gräva en bättre grop och gödsla ordentligt? Elelr bara göra om gropen där den står och sätta den djupare med bättre jord? Klippa ner? Den blommade knappt alls förra sommaren :-(
kerstin z5-6
Skuggtåliga rosor lever, men de utvecklas aldrig optimalt, alla rosor vill ha 6 tim sol/ dag för att bli något" Det finns jättemycket skuggväxter ingen anledning att placera rosor där.
Gräv djup och flytta,till bättre läge , gödsla , luckra,ata bort vildskottet i annan färg, riv av det ända vid fästet, plantera med ympstället minst 20 cm under jord så slipper du så många fler.
Bassam
Hej

Vi har princip lagar som vi kan följa när vi behöver flytta väter:
1 De växter som blomma på våren flytta dem på sen hösten när växter är på vila., o tvärtom de som blomma på hösten flytta på våren när frost risken förbi ofta efter Mars.

2 Gräva runt rötterna för att ta stor jordklump ska följa växter med med flyttning för att ska inte förlora många sug rötter.

3 Vattna bra några veckor efter flyttning, för att växter saknar flera sug rötter under flyttning.

4 Det är bra om du kan ta bort gamla o trasiga dela.

5 Gödsla under våren.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon