Full version: Stockrosor
rogann
_small_hug:

Mina sticklingar av stockrosor jag köpt av er har kommit Kan jag sätta dom tillvidare i krukor en o en tills man ska plantera ut dem När brukar det vara dags att göra det?

Kanske jag kan fråga här om lökarna Gladiolus (hoppas jag stava rätt) När kan jag plantera dom?
kerstin z5-6
Gladiolus kan du fördriva inne i separata krukor, stockros är väl inklusive rötter?
De planteras i separata krukor fördrivs inne till de har utvecklat fler sug rötter , planteras ut på friland efter avhärdning på skuggig skyddad plats vilket tar ca en vecka, skydda de första dagarna mot vind sol osv med några lager frostduk
Eva i Skåne
Jag tycker svaret på dina frågor beror på var du bor. Kerstin bor i norr och jag i söder. smile.gif

Gladiolus kan du visst förgro i krukor men jag satte mina i rabatten för nån vecka sedan.

Om stockrosorna är hyfsat stora hade jag satt dom direkt i rabatten, men skyddat lite mot skarp sol i början, som Kerstin säger. Är dom väldigt små kan du såklart ha dom på tillväxt i separata krukor en tid, men inte inne, anser jag.
Bassam
Hej

Stockrosor sticklingar ska gå o planterar ut på våren, likasom andra sticklingar när frost o vårsolen förbi, för att de har små o lite sug rötter på den här sätt rötterna kan inte suga tillräckligt vatten o näring, jorden ska bli alltid fuktigt men är inte blöt, den här planterar ut tiden skillnaden från zon till zon.

Planterar: Gladiolus kan vi plantera dem under April Maj när frostrisken , för att de ska blomma under augusti-september, om man planterar dem i april-maj när frostrisken är förbi. man kan plantera dem i 10 cm djup.

Tips:
Förvara: när kommer kalt klippa dem till 10 cm rensa och spara dem svalt o torr.

sjukdom o insekter:

Virus om du känna konstigt form på lökar ska kasta dem direkt för att undvika att virus ska inte flytta till nästa år med lökar.

Svamp o bakterie: de orsak att göra rödbruna fläckar o gråa ska också kasta de
virus ska inte flytta till nästa år med lökar.

Trips kan ändra färgen, man kan se djuren, bekämpa dem snabb med såpvatten som innehåller T sprit.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon