GabrielO
01-05-2015, 11:20
Hej,
Jag ska snart flytta till ett nytt boende, men då husägarna är allergiska för katter så behöver jag hitta en lösning för kattboende ute i trädgården. Idag så finns det ett växthus som ej används. Antingen så funderar jag på att köpa ett katthus som de kan bo i, eller så tänkte jag att jag kunde fixa till i växthuset så att de kan bo där året runt. Det är möjligt att öppna upp i taket på växthuset så att det luftas lite, men jag vet fortfarande inte om det är möjligt för katter att bo där när det blir varmt.
Är det möjligt för katter att bo i växthus? Om det kan gå, vad krävs?
Om det inte alls är möjligt, har ni något annat bra tips på vad som skulle kunna funka med boende året runt? Det är två katter, och båda har vant sig vid att leva inomhus men att gå i koppel ute.
Det är Hjärup jag ska flytta till, så det kommer inte bli alltför kallt på vintern.
Mvh Gabriel
Huggorm
01-05-2015, 11:51
Vad är det för typ av område, är det på landet eller i ett bostadsområde? Klart de kan bo i ett växthus men de måste ha möjlighet att gå ut när det blir för varmt. Ute på landsbygden bor katter i ladugården så kylan klarar de av men där har de ju sin frihet att ströva fritt omkring ute när de vill.
GabrielO
01-05-2015, 12:02
Det är ett bostadsområde med en massa villor. Jag har tänkt att jag ska gå ut i koppel med dem båda några gånger per dag, och att jag även ska kunna isolera växthuset, sätta upp ett golv samt fixa fläktar så att det ska kunna funka bättre året runt.
Om de hade varit utekatter så hade jag kunnat låta dem springa ut och in, men jag vågar ej lita på att de vet hur de ska bete sig när bilar kommer etc. Det är en busshållsplats samt en hel del bilar som kör precis utanför huset.
Jubbe063
01-05-2015, 12:40
Nej. Växthus är inte lämplig som bostad till katter. Det blir på tok för varmt när solen ligger på även med öppna luckor och fläktar. Kan du inte ordna annan lösning som inakordering, hos vänner eller annan byggnad så får du nog fundera på att adoptera bort dem. Djurens väl och ve går före dina behov.
kerstin z5-6
01-05-2015, 13:04
Nej, absolut inte i växthus av ovanstående skäl.
Tyvärr
*Stintan*
13-05-2015, 17:45
Håller me övriga. En mycket dålig idé.
Elisabeth-Västkustkolonisten
14-05-2015, 07:29
Det vore djurplågeri
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.