Lunatrixx
Hej alla!
Jag har letat och letat efter vad jag har fått för något elände i min trädgård.
Den växer både här och där och verkar omöjlig att bli av med. Just nu håller den på att invadera mina malvor!! sad.gif

Den har håriga ihåliga stammar och får ljust blå små blommor senare. Är starkväxande och blir så stor, om jag låter den vara, att den knäcker sig själv till slut. Men den utrotar ju allting annat i sin väg.

Någon som kan ha en aning om vad detta är för något och hur 17 jag blir av med den??
[attachment=82746:2015_05_...08.55.53.jpg]
Raynyk
Vallört tror jag det är.
Har liknande själv men på ett sådant ställe att jag låter den vara, bara klipper den med gräsklippare, det verkar inte bekomma den. Ganska fin när den blommar men invasiv minst sagt.
Plockar du upp den och nässlor och lägger i blöt kan du sedan använda vätskan som gödningsmedel.

Uppgrävning så fort du ser den kanske? I värsta fall täckning några säsonger men då kan du ju inte odla något annat där heller under tiden.
Lunatrixx
Stort tack!
Jag tror du har helt rätt. Men här ska nu göras gödselvatten av den plantan som växer på "fel" ställe. Är ju på så sätt en växt jag har nytta av faktiskt. De som jag har på lite andra ställen får vara ett tag för framtida bruk. Tack för tipset!

Mvh Sandra
Bassam
Hej

( I värsta fall täckning några säsonger men då kan du ju inte odla något annat där heller under tiden).

- Det är fel på grund av om vi täcker marken på ogrässvartplast, och göra kanten på upphöjd 30 cm, och fyller bra jord sen vi kan plantera området direkit till flera år, vi vinner att ogräs ska dö och på samma tiden kan vi plantera vad som helst.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon