ostersundekallt
Hej!
Jag håller på att gräva i ordning projekt "skamvrån".
Det är en rabatt för de som inte passar in någonstans och efter en oändlig flyttkarusell äntligen ska få komma till den sista vilan ( eller snarare slippa den ).
De drabbade är främst rosen hope för humanity och pionen Buckeye Bell som inte smälter in i mina pastellorigier som nästan alla mina andra rabatter har urartat till.
Läget är rätt bra, söderläge rikligt med sol och fjällutsikt. Zon 6 ungefär.
Nu har jag fluyttat dit min 3 hopp för humanitär och 2 Buckeyes Bell. Bakom dem där det finns 1-2 kvadratmeter över, tänkte jag flytta min flammentanz, vill gärna ha lite höjd, ska slänga in nån blå klemais också.

Men den rackarns flammentanzen är ju inte sådär blodröd som de andra! Det kommer ju skära sig iaf, den drar ju som i rosa violett tycker jag, särskilt när blommorna åldras! Likaså pionen Karl Rosenfelt som jag inte vet var jag ska sätta ner, har inte sett den blomma än.

Finns det någon annan hög ros som skulle passa? En tålig zon 5 skulle eventuellt också gå. Den där hansaland, vilken sorts röd är den?

Mvh Karin
kerstin z5-6
De flesta rosor för din din zon är kallröda, ja min med.Föreslår något högt svartblommande, mörkröd, i stället som svart nysrot och svart krollilja
20120808_174505 sm.jpg
nysrot blir minst 60 cm hög

Kajsa

Hansaland
Rosen frös ner i botten vintern 2009-10 då 2 m men hämtade sig snabbt (jag bor i zon 3 - 4 )och blommade sedan i augusti. Du bor dock lite kallare ser jag men i Rosbibeln LÅG ser jag att den står som en zon 5 ros. Rugosa ros.

Och här en bild av pionen

Karl Rosenfield
ostersundekallt
Åh tack Kajsa!
Om den fryser ner i din zon så vågar jag nog inte.. Jag sätter dit några höga perenner istället som Kerstin föreslog. Mörkblå riddare kanske. O nån klematis. Karl Rosenfeldt får definitivt bo kvar i den rosa rabatten efter att ta sett din bild! Köpte den ifjol, inte blommat än. Den beskrivs ju som röd o googlar man -bilder får man ju alla varianter.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon