Hej,
Jag har nyss planterat en 30m lång Thujahäck. Valde medvetet att inte köpa den billigaste varianten med nätrot, utan dom lite dyrare i krukor.
Läste på ordentligt före plantering, och har försökt följa riktlinjer enligt konstens instruktioner. Jag odlar denna häck på en föredetta åkermark, där vi byggt vårt hus - det är enligt mina bedömningar rätt hysad matjord i grunden - om än ganska välpackad då den plöjts med maskin i många år.
Hur som helst, jag gjorde följande;
* Grävde ett spår 40cm brett, 40cm djupt.
* Tryckte dit thujor var 30:e cm, jordförbättrade med vanlig planteringsjord samt barkmylla enligt råd från butiken.
* La ner droppslang i jorden (ca 5-10cm ner) från rinkabyrör http://www.rinkabyror.se/artikel/droppslang-16mm-500m/
* Såg till att thujorna hamnar som i en liten upphöjd vall, så att det kunde bli bra avrinning.
Jag har ännu inte gödslat något, då jag läst och hört att detta skall göras först när dom hunnit etablera sig lite (2-3 veckor).
Nu är det en vecka sedan plantering, och dom har börjat gulna betänkligt i topparna. En lätt gul (kanske även brun) ton syns i alla nya skott och jag börjar bli relativt orolig. Känner spontant att jag lagt ner rätt mycket tid, och pengar på att få till detta och redan är det något som inte känns bra.
Vad kan vara fel? Jag har kört droppslangen 3 ggr sedan plantering - lät den stå på en hel dag tills jag kunde urskönja fuktig jord "högst" upp så att säga - i det läget antog jag att det droppat så länge att det går ner såpass mycket på djupet att det borde vara tillräckligt.
Vattnar jag för mkt? För lite? Eller är det här helt enkelt ett helt normalt beteende som blir på grund av omställningen för thujorna?
All input, tips, tankar och idéer mottages med stor tacksamhet.
Hälsar,
Orolig thuja-ägare...