volatyle
Hej,

Jag har nyss planterat en 30m lång Thujahäck. Valde medvetet att inte köpa den billigaste varianten med nätrot, utan dom lite dyrare i krukor.

Läste på ordentligt före plantering, och har försökt följa riktlinjer enligt konstens instruktioner. Jag odlar denna häck på en föredetta åkermark, där vi byggt vårt hus - det är enligt mina bedömningar rätt hysad matjord i grunden - om än ganska välpackad då den plöjts med maskin i många år.

Hur som helst, jag gjorde följande;

* Grävde ett spår 40cm brett, 40cm djupt.

* Tryckte dit thujor var 30:e cm, jordförbättrade med vanlig planteringsjord samt barkmylla enligt råd från butiken.

* La ner droppslang i jorden (ca 5-10cm ner) från rinkabyrör http://www.rinkabyror.se/artikel/droppslang-16mm-500m/

* Såg till att thujorna hamnar som i en liten upphöjd vall, så att det kunde bli bra avrinning.

Jag har ännu inte gödslat något, då jag läst och hört att detta skall göras först när dom hunnit etablera sig lite (2-3 veckor).

Nu är det en vecka sedan plantering, och dom har börjat gulna betänkligt i topparna. En lätt gul (kanske även brun) ton syns i alla nya skott och jag börjar bli relativt orolig. Känner spontant att jag lagt ner rätt mycket tid, och pengar på att få till detta och redan är det något som inte känns bra.

Vad kan vara fel? Jag har kört droppslangen 3 ggr sedan plantering - lät den stå på en hel dag tills jag kunde urskönja fuktig jord "högst" upp så att säga - i det läget antog jag att det droppat så länge att det går ner såpass mycket på djupet att det borde vara tillräckligt.

Vattnar jag för mkt? För lite? Eller är det här helt enkelt ett helt normalt beteende som blir på grund av omställningen för thujorna?

All input, tips, tankar och idéer mottages med stor tacksamhet.

Hälsar,
Orolig thuja-ägare...

Huggorm
Det låter som om du har gjort allt rätt. Möjligen för mycket vattning men jag tror det hela beror på chocken plantor kan få när de planteras. Förhoppningsvis ordnar det sig när de funnit sig mer till rätta.
Cilla
Hör av dig tilll inköpsstället och meddela dem och inhämta råd. Detta mest för att förvarna om att du kan komma att vilja ha nya plantor på deras garanti.

Tujor kan reagera starkt i början med brunad och då är det ofta antingen torka eller alltför snabb ljustiillgång.

Om de stått utan direkt solljus tidigare behöver de sakta vänja sig. Man brukar lösa det med gutesäckar på topparna som får sitta på ett tag. Detta minskar också snabb avdunstning som kan leda till torka. Hör med försäljningsstället varifrån de kommer och hur du ska göra. Det är chefen för trädavdelningen eller hela stället du har mest nytta av att tala med.

Om det inte är stående vatten på platsen och du planterat på kullle skulle jag inte vara rädd att ge kraftiga vattengivor. Hör med försäljningsstället när tujorna blev upptaggna från plantskolan och när de krukades. Om detta inte gjorts väl har tuhjjorna inte tillräckligt med rötter för att klara sig hur optimalt man än bäddar för dem.

Tujor tillhör inte mitt specialområde men sätt in bilder på plantering och det bruna så kan vi spåna tillsammans med andra som jobbat mer med arten.
volatyle
CITAT (Cilla @ 02-05-2015, 13:30) *
Hör av dig tilll inköpsstället och meddela dem och inhämta råd. Detta mest för att förvarna om att du kan komma att vilja ha nya plantor på deras garanti.

Tujor kan reagera starkt i början med brunad och då är det ofta antingen torka eller alltför snabb ljustiillgång.

Om de stått utan direkt solljus tidigare behöver de sakta vänja sig. Man brukar lösa det med gutesäckar på topparna som får sitta på ett tag. Detta minskar också snabb avdunstning som kan leda till torka. Hör med försäljningsstället varifrån de kommer och hur du ska göra. Det är chefen för trädavdelningen eller hela stället du har mest nytta av att tala med.

Om det inte är stående vatten på platsen och du planterat på kullle skulle jag inte vara rädd att ge kraftiga vattengivor. Hör med försäljningsstället när tujorna blev upptaggna från plantskolan och när de krukades. Om detta inte gjorts väl har tuhjjorna inte tillräckligt med rötter för att klara sig hur optimalt man än bäddar för dem.

Tujor tillhör inte mitt specialområde men sätt in bilder på plantering och det bruna så kan vi spåna tillsammans med andra som jobbat mer med arten.

Cilla,

Tack för att du tog dig tiden att svara. Jag ringde stället och dom tyckte det var för tidigt att dra några slutsatser.. Man kan säga att jag fick ett ganska heltäckande svar;

"Det kan vara för lite vatten, det kan vara för mycket vatten, det kan vara för dåligt dränerat, det kan vara för torrt".

I mina öron lät det som det kan vara precis allt, och det finns ingen indikation på om jag vattnar för lite eller för mycket - vilket i sig känns jobbigt, eftersom jag gärna vill parera problemet med bruna toppar med att antingen vattna, eller sluta vattna - men jag vill ju definitivt inte göra det värre! Så nu är jag extremt kluven om jag ska vattna alls, eller om jag ska ösa på med mängder. sad.gif

Nåväl, gick ut och tog lite foton - just nu är det mulet, så det ser "lite" bättre ut på bilderna... När det är sol blir dom bruna/gula partierna väldigt tydliga däremot.

Alla bilder;

https://drive.google.com/folderview?id=0B1v...amp;usp=sharing

/Vol
Atom
Vi hade samma problem för 5 år sen! Exakt samma! 250 styck brabant thujor såg ut som ren katastrof. Det var bara att fortsätta vattna varannan dag. Vi räknade ut till ca 10 - 15 liter vatten per planta. Idag är alla ca 3 meter (varit 80 cm) och mycket friska.
Brabant kan inte få för mycket vatten! Det är skitsnack. Vattna och vänta. Det blir bra. Det törs jag lova!
Bassam
Hej

Min förslag efter litar mycket:

1 Första 3 månader säljare ansvaret, men jag kan säga Att:

A ta bort bruna toppen, men på grund att tojur ger inte ny toppen, jag ber dig binda upp översta grenar uppåt för att bli toppen.

B Jag tycker om att den här fel kommer från torken, för att vatten hinner inte fukta hela klumpjord om kring rötter, så man behöver vattna långsam och kontrollerar att vatten att vatten blöta hela jord klumpa omkring rötter, för att nu kommer starka sol och vi vet att de vill svalt väder och hålla rötter fuktigt. om man planterar de i soliga plats eller kommer mycket sol ska man vattna lämpning, för att de tycker fuktigt jord det är bra att planterar de i lera jord.

Obs

Den är texten kommer från odla:

Thuja
Besim
Toppen på vissa av mina ny planterade thujor (2 måmader) blev bruna och ramlade nästan av så fort jag rörde vid. Jag tog sekatören och klippte ca 5-10 cm av toppen. Kommer dom o växa på höjden eller måste jag byta ut dom?

Odla Svarar:
Hej!

Du får försöka binda en av de översta grenarna uppåt för att bilda en ny topp om inte stumpen verkar vilja bilda en ny topp.

Se också till att du vattnar, tuja är mycket känslig för torka!

Sylvia

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon