Nu har jag planterat staketdruvan jag köpt. I böckerna, och några ställen jag läst, står att man ska klippa ner den kraftigt (över andra skottet) vid planteringen. Men stämmer detta även för staketdruvor? Jag har även läst några forumtrådar o d här, men blir inte riktigt klok på detta. Vad gäller? Är det något annat jag ska tänka på?
Huggorm
02-05-2015, 18:43
Man bör inte klippa druvor på våren då de blöder. Jag hade inte tagit risken.
Micke grön
28-08-2015, 17:15
Har inte klippt mina alls, lite rörigt blir det men det blir många klasor med druvor!
h.norrstrom
03-09-2015, 09:51
Jag klipper inte mina heller. De växer finfint ändå, och täcker väggar snabbare om det är det man vill åt. Visst man får lite mindre stolek på bären och de mognar inte lika fort kanske.
Har endast tagit lite sticklingar och klippt bort någon ranka som växt helt galet, runt nyår sådär.
jo i ö-bro
05-09-2015, 13:13
Jag har min som en liten buske, klipper sällan (inte som man ska antagligen). Jag brukar klippa bort lite rankor mot sensommaren så druvklasarna ska få ljus. Men kanske kan fråga i denna tråd, är de besvärliga att flytta? Den skulle kunna få bli större på annan plats (jag behöver ändå sätta något hägn kring grönsakslandet) men jag är rädd att jag kanske har ihjäl den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.