Kawax
Hej!
Jo vi har ett träd här på gården som jag inte vet vad det är för sort. Det är ganska litet än så länge men det hade vart kul att veta vad det är så man vet tex hur stort det blir osv =). Jag har några bilder. Tack
/Andreas

[attachment=82758:image1.JPG]
Huggorm
Svårt att se på bilden men jag gissar att det är någon form av fläder.
fvd
Eller Rönnsumak ?
Huggorm
Ja, det är kanske rönnsumak. Det hade varit intressant med en närbild där man ser både löv och stam
Kawax
Jag pratade med min mor innan och frågade vad hon trodde det var och hon gissade på Japansk lönn eller en Sumatra? Jag kan lägga upp fler bilder imorgon. Ska googla lite på era förslag och se om det kan stämma. Tack för hjälpen än så länge smile.gif
Huggorm
CITAT (Kawax @ 03-05-2015, 21:39) *
Jag pratade med min mor innan och frågade vad hon trodde det var och hon gissade på Japansk lönn eller en Sumatra? Jag kan lägga upp fler bilder imorgon. Ska googla lite på era förslag och se om det kan stämma. Tack för hjälpen än så länge smile.gif
Japansk lönn är det definitivt inte och Sumatra är en ö, hon menade nog sumak som "fvd" också gissade på här ovan.
Kawax
CITAT (Huggorm @ 03-05-2015, 21:50) *
Japansk lönn är det definitivt inte och Sumatra är en ö, hon menade nog sumak som "fvd" också gissade på här ovan.

Jag tänkte likadant angående Sumatra smile.gif
ölandsboel
Och jag gissar på någon rönnspirea, Sorbaria
Bassam
Hej

Jag tycker om att den ser ut som Sumak.

H.Bassam
Linderödsåsen
Nä, inte Sumak men den är lätt att identifiera med den nya skotten där stammarna blir "ludna och rödfärgade/mjuka". Bladen på en Sumak växer inte heller som växten på bilden.

Med endast bilden att tillgå ser helt klart ut som en Rönnspirea i både växtfärg (nu på våren) och växtsätt. Senare ska den i detta fall få gräddvita blommor, liknande plymspireans fast mindre.
Anders zon 1
Är rätt säker på att det är rönnspirea (Sorbaria).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon