Stefulainen
Har blivit erbjuden( att gräva upp) ett befintligt bestånd av Pimpinellrosbuskar. Eftersom jag vill ha många men måste frakta i bakluckan på bilen så tänkte jag klippa ner dom helt (lämna typ 10 cm?) inför frakten. Är det ok att klippa ner den så nu i maj och hur fort växer de återigen upp? Har inte tidigare haft denna rostyp.

Kommer att planteras på ganska lerig/hård jord så jag antar det är bra att gräva rejäla gropar och fylla med kompost och annan bättre jord?
Bassam

Hej

Pimpinellrosor behöver

1 Jord: lera näringsrik jord som väldränerad bra.

2 Plats: sol till halvskugga.

3 Plantering: det är bra att beskära dem o ta bort döda o skadad delar, lägga de i hinken som fyllde med vatten en timma före plantering, gräva djup gropen och blanda jorden med sand o välbrunnen gödsel, en del av stammen ska bli under marken.

4 De ska börja bra nästa vår, efter de etablerar sig under hösten o vinter.

5 gödsla o vattna bra under våren o sommar.

H.Bassam
octachoron
Som nästan alltid när det gäller jord och plantering, det bästa är att jordförbättra, inte helt ersätta jorden just där man planterar växterna. Det betyder att gräva och blanda in kompostjord eller liknande. (Dock har det sagts en hel på sista tiden att man bör främst inrikta sig på jordförbättring genom marktäckning)
Denan typ av rosor är väldigt livskraftiga, snarare kan de efter några år betraktas som ogräs i sin växtkraft. De klarar det mesta, kanske inte väldigt fuktig mark.
De klarar nedklippning bra, bara rötterna klarar sig.
essla
Hej där!

10cm är kanske lite hårt, men ska nog gå.....
Mitt råd är att spara lite till om du kan.

Det viktigaste är nog att få med en rejäl rotklump och att hålla den fuktig hela tiden till planteringen.

Gör förflyttningen så snart du kan... innan det blir så varmt.
Har flyttat min buske för något år sedan och den var lite trött till att börja med men repade sig och idag kan man inte ana att den flyttats smile.gif

Gjorde ett experiment förra året och tog sticklingar på den och de verkar rotat sig och överlevt. Pimpinellros verkar tålig.

Lycka till!!!!
Stefulainen
När jag väl började gräva upp rosorna märkte jag att merparten enbart växte på en tjock (ca 1 tum) rot som gick vidare till nästa buske. Dvs nästan alla buskar var "utväxter" från nån ursprunglig buske som jag inte hittade (skumt förklarat). Detta innebar att jag fick väldigt lite rot med när jag grävde. Sammanlagt grävde jag upp ca 16 buskar, dessa klippte jag sedan ner till ca 5-10 cm. Förutom själva rotklumpen stoppade jag sedan även ner lagom långa bitar av de kvistar jag klippt bort i samma hink(ar) som rotklumpen. Får se hur många av de 16 som klarar sig.
Raynyk
Har lyckats ganska bra med liknande rotskott, vattnar man på dem ordentligt ibland verkar de skjuta nya rötter, pimpineller är tuffingar!

I fjol gjorde jag så, klippte ner några rotskott och låt några vara oklippta.
De som ej beskars behöll det mesta av sina blad, och de klippta fick några nya på några skott, men hela första sommaren såg de ganska misshandlade ut.

I år är samtliga fyllda med knoppar, och de klippta förgrenar sig och tätar till sig mycket fint, nästa vår kanske jag beskär de oklippta med så de blir lite tätare.
Stefulainen
Det är nu lite på en månad sedan jag flyttade rosorna. Av de rötter och kvistar jag fick upp buntade jag ihop ca 16 "buskar" som jag planterade i 10-liters hinkar. I varje hink satte jag dels själva rotklimpen, samt även de kvistar som kom till när jag klippte ner buskarna till ca 10 cm. Kvistarna utan rötter lät jag ha en längd på ca 20 cm. Märkligt nog verkar 15 av dessa ha klarat sig - så det verkar vara en livskraftig sort :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon