Halvgrönafingrar
Hej!

Planterade ett japanskt körsbärsträd (prunus serrulata kanzan) i augusti -14. Trädet har hela tiden sett fint ut och nu i vår kom det stora knoppar. Problemet är att trädet inte blommar, precis som om knopparna inte orkar slå ut. Vad tror ni kan ha hänt? Är trädet på väg att dö eller ska jag hoppas på att det blommar till nästa vår?
Huggorm
Våren har ju kommit av sig, de sista två veckorna har varit kallare än normalt. Den kanske bara avvaktar i väntan på varmare väder.
Halvgrönafingrar
CITAT (Huggorm @ 04-05-2015, 15:29) *
Våren har ju kommit av sig, de sista två veckorna har varit kallare än normalt. Den kanske bara avvaktar i väntan på varmare väder.

Men det som jag reagerar över är att alla andra japanska körsbärsträd jag sett har slagit ut för ett tag sedan.
Anders zon 1
Blomningstiden kan skilja rätt mycket mellan olika sorters japanska körsbär. Så den kommer kanske att blomma senare. Annars kan det vara så att knopparna har fryst vid någon sen köldknäpp, eller så kanske trädet inte riktigt har hunnit rota sig så mycket att det orkar blomma i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon