Full version: Gödsla löken nu
Ingrid på Västkusten
Todelooo,

I helgen som var har jag varit å gett vitlöken och schalotten hönsgödsel samt hästgödsel/kodynga blandat med lite aska och Algomin.
Enkel tumregel - storleken på löken bestäms ju av mängden blast den bildar innan midsommar. Så ut å gödsla ordentligt nu -) och vattna !

Hälsar Ingrid
Susanna
Tack för påminnelsen! Vitlöken har jag gödslat men jag har totalt glömt bort scharlottenlöken....får ta hand om den imorgon. Förresten Ingrid, när jag har dig på tråden, tror du att det är för tidigt att direktså squash ute? Min jordtemp ligger på 15 grader. Åker bort hela maj och vill att squashen ska titta upp innan så att jag kan lägga på gräsklipp för att ge åtminstone lite fuktighet och skydd.

Susanna
Ingrid på Västkusten
Jaha Susanna - gissa vem som skall så squash nästnästa helg om inget annat kommer emellan :-) det är +13 grader i minabäddar med - och med lite fiberduk på - så blir det nog smaskens. Jag sår ju efter månkalendern därav datumet.
Du har inga sniglar? Lägger Du fiberduk så kanske det blir för varmt å torrt men hellre det ....... ingen snäll granne som kan hjälpa lite?

Hälsar Ingrid

PS Wow å våga åka bort hele maj!
Susanna
Sår du så sår jag!!! Fröna åker i jorden snart alltså! Har lite problem med åkersniglar, de brukar mumsa på nya plantor. Men det går att lösa med snigelfritt som jag strör runt. Har tyvärr ingen snäll granne som kan hjälpa till, snälla är de förresten, men trädgård kan de inte!

Jo, ska bli häftigt att åka bort hela maj, fast synd att missa den tiden i trädgården. Ska till och med vara borta fem veckor. En dröm som går i uppfyllelse, ska arbeta på en arkeologisk utgrävning i Grekland!! Tänk att få sitta i en Poseidonhelgedom me en liten spade och leta antika föremål! wub.gif Det känns otroligt kul att få vara med om det, nästan overkligt!

Hälsningar Susanna
ALa
ok, hönsgödsel, hur gör ni??? blötlägger oc hvattnar med gödselvatte?? sprider ut runt plantan??? hur mycket isåfall ??? har haft över kogödsel nu men det behövs alltså höns?

/ Anna
Ingrid på Västkusten
Ne ne - jag blandar alltså påskogödsel med lite hönsgödsel och lite annat med om man har - min 'turboblandning' och det krafsar jag ut nu på lökarna biggrin.gif
höns är mera av en skjuts( d v s kväve) och om man int elöser upp dne tar den längre tid på sig att avge det 'goda' :-)
Hönsgödselvatten kommer lite senare på säsongen i min trädgård, temperaturen måste vara lite högre så det ger bättre verkan.

Hälsar ingrid
Ingrid på Västkusten
CITAT (Susanna @ 18-04-2004, 21:10)
. En dröm som går i uppfyllelse, ska arbeta på en arkeologisk utgrävning i Grekland!! Tänk att få sitta i en Poseidonhelgedom me en liten spade och leta antika föremål! wub.gif Det känns otroligt kul att få vara med om det, nästan overkligt!

Åhh wow - det går ju utanpå det mesta - lycka till - låter hur häftigt som helst!

Hälsar ingrid mkt avundsjukt ( Greklandsfrälst som jag ju är)
Susanna
Jo du Ingrid! Det känns otroligt häftigt! Jag är också greklandsfantast men den här ön har jag inte varit på tidigare. Vi ska gräva på Poros. Där har det funnit en helgedom tillägnad Poseidon. En bonde äger marken nu och han har haft stall över helgedomen...inte så mycket kvar med andra ord. Det finns murrester men inga kolonner. Det grävdes där förra året också och då hittade de ganska många antika bronsföremål. Hoppas det blir likadant i år!

Men jag kommer att sakna alla vänner på Odla sidan, får väl försöka hitta den dator därnere! Kommer att njuta när jag går på grönsaksmarknaden och ser alla STORA och fina grönsaker och frukter!

Hälsningar
Susanna
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Thasos-fantast är/var jag - på sistone har vi varit mera i Spanien som också är fint fast något helt annat :-)

Gudars skymning - jag hoppas Du hittar en massa kul! Gissa vem som alltid sitter klistrad vid Time Team på Discovery? Arkeolog var ett av de yrken jag funderade över en gång i tiden - ja förutom gemmolog och silversmed då biggrin.gif

Hälsar Ingrid
Susanna
Time team är en riktig höjdare! Brukar också försöka se alla avsnitt och drömma mig bort. Arkeolog har länge varit ett drömyrke för mig, så när jag tröttnade på att arbeta med rehabilitering tog jag en chans och satsade ett år på klassisk arkeologi. Tyvärr finns det inte direkt några arbeten i Sverige för oss, utan det är medelhavsområdet som gäller! tongue.gif Själv hoppas jag på att få gräva upp lite fina vaser....

Vad blev det av dina drömyrken? Satsade du på något? Vad är gemmolog förresten? (har inte läst grekiska ännu, det kommer senare wink.gif rolleyes.gif

Undrar Susanna
CallEva på Öland
Uppdraget utfört av

Calle på Ön som är under nordlig bris
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Nu på morronen idag (tisdag) kom en regnskur så jag är så nöjd att gödningen kom dit den skulle :-)

Ja av drömyrkena avrt det nog faktiskt ett - jag avrt ingenjör :-) men tyvärr inte gemolog( bedömning och värdering av ädelstenar) även om jag ahr fuskat i den branschen också :-) tillräckligt för att tillfredsställa en massa lustar - silversmed vart jag itne heller även om jag har fuskat LITE - gillar ju 'beads' med så :-) www.corinabeads.com är ju ett faaarligt ställe om man vill kika på vad man faktiskt kan lära sig å göra hemmavid :-)
Näää- föräldrarna gav mig rådet att satsa på något så man hade en säker inkomst sedan kunde man roa sig allt vad man kunde efteråt ;-) vilket jag iofs gör - på fritiden mest då. Fast ibland funderar jag på hur det skulle varit om man inte jgort så - fast det är inte många tankar åt det hållet.
Ja konstnär ville jag lääänge bli också :-)

Jag är väldans nöljd ändå......där jag går å pular på mitt berg. Bara husrenoveringen vart klar nångång (suck) men ett år och det värsta kvar - KÖKET och den nya värmepannan ( urrk) plus allt löst snickeri men det börjar ju komma så långt att man får ltie vittring med........

Hälsar Ingrid som hoppas på nytt kök i höst
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon