Full version: gles ligusterhäck
steffo100
Har en vintergrön ligusterhäck som är ca 110cm och gles nertill,
Den har inte blivit ordentligt klippt förutom första gången den planterades för 5 år sedan.
Den växer oxå väldigt långsamt tycker jag.
kan jag klippa den nu i maj eller blir det fel?
Kan man plantera nya plantor mellan dom gamla och på så vis får den fin nere oxå?
Tacksam för hjälp!
Linderödsåsen
Jag kopierar in ett svar jag skrev i en annan liknande tråd:

Vi hade samma problem för 3 år sedan.

Ligustern klippes ner till ca 30-40 cm från marken på våren. För att få en snygg/tät häck ska liguster klippas var 6 (8) vecka och man låter den krypa upp max 10 cm år gången. Redan i slutet av förra året var vår häck ca 150 cm och mycket tät. Det är en häck som kräver lite jobb men får den bra förutsättningar drar den iväg nya grenar mellan 25-40 cm mellan klippningarna. Ligustern kan oxo hållas väldigt smal vilket gör att man kan ha den även i utrymmen där den inte får bre ut sig på bredden så mycket.

Lycka till :-)
steffo100
Okey, tack!
Min har växt långsamt och efter några år är den kanske 1 meter som bäst.
Skall jag tukta den ordentligt nu långt inne i Maj eller skall jag låta den vara till hösten?
Funderar på att ta lite skott och plantera i dom värsta springorna..
Hur skulle du / ni gjort?
Jag har inte så bra koll och ingen att fråga.. sad.gif
Andypandy
Hur ser det ut under häcken?
Gräs och ogräs?
Linderödsåsen
CITAT (steffo100 @ 17-05-2015, 18:35) *
Okey, tack!
Min har växt långsamt och efter några år är den kanske 1 meter som bäst.
Skall jag tukta den ordentligt nu långt inne i Maj eller skall jag låta den vara till hösten?
Funderar på att ta lite skott och plantera i dom värsta springorna..
Hur skulle du / ni gjort?
Jag har inte så bra koll och ingen att fråga.. sad.gif

Vår häck växte också långsamt men vi hade "naturliga orsaker", runt växtområdet fanns 4 stycken fullvuxna bokar som nu är ett minne blott. Kolla vad som finns runt omkring...Stjäl någon annan växt mycket vatten etc?

Eftersom Ligustern ska ansas ganska ofta för att se snygg ut ser jag ingen orsak till att vänta tills hösten, den verkar tåla det mesta och blommar även här trots idoga kapningar/klippningar under säsongen :-)
Linderödsåsen
Jag hittade lite bilder slumpmässigt av häcken och tog den sista bilden idag.

Vi tog ner de stora bokarna i april 2012 och klippte ner häcken till ungefär 30-40cm några veckor senare, här kan du se vad som hänt :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon