QiBossa
Hjälp,
Jag har flyttat till ett hus som stått tomt under hela föregående år och här finns massor av, framförallt, buskrosor. 31 st rosor av olika slag finns på tomten och jag väntar med spänning på vad som kommer att titta fram om någon månad eller två.

Jag har klippt bort rotskott och döda grenar men i övrigt låtit dem vara eftersom jag inte vet vad allting är och börjar nu fundera om jag kan göra mer eller om jag ska lägga sekatören på hyllan till nästa år.

Det finns nu många buskrosor som är glesa 2,5 m höga trädspektakel som endast verkar ha knoppar längst upp i kronorna. Jag misstänker att de egentligen skulle kunna klippas ner rejält till kanske 50 cm över marken för att få en vettig buske framöver men kan jag göra det i ett svep eller bör jag dela upp ett så kraftigt ingrepp på två år?

Någon som har erfarenhet av detta?
Kajsa
Vad spännande, tycker du ska lugna dig ett år, låt rosorna blomma, fotografera blomman. Försök klura och fråga här, leta i böcker vad det kan vara för sorter. Många rosor blommar en ggn i juli och klipper du ner hårt nu får du inte se blommorna detta år.
Bassam
Hej

Jag tycker också om att klippa dem efter blommiga färdigt, för att inte missa blommor nästa år.

H.Bassam
Raynyk
Inget att tillägga förutom oj så spännande att lista ut vilka 31 sorter det kan röra sig om!
Bassam
Hej

Det finns många sorter men vi kan dela ut alla sorter till druppar:

1 vanliga.

2 Buskar.

3 krympande.

4 Hängande.

obs
Nästan varje grupp har samma reglar, men att ta bort sjuka tätta som korsa andra, detta är samma på hela växter.

H.Bassam
Raynyk
Nä så delas väl inte rosor upp?

Buskrosor, klätterrosor och rabattrosor är väl uppdelningen som vanligen görs med utgångspunkt i växtsätten, men som du säger kan de överlappa varandra.

Ett litteraturtips för att sortbestämma samt allmän intressant läsning är Lars-Åke Gustavssons Rosor för nordiska trädgårdar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon