tropicfusion
05-05-2015, 10:11
Hej! Jag undrar vad den här blomman heter? Har haft den i snart 2 år (helt otroligt att den lever fortfarande :P )
Fick den här blomman av min mormor. Under första året så växte det små rosa/lila blommor på den, min mormor sa att man ska plocka bort blommorna efter ett tag för att växten ska må bra. Den har fått stå ut med långa torrperioder(av misstag), men har alltid tagit igen sig. Men det kommer inga blommor längre, men den är lika fin ändå.
Så är det någon som vet vad den här blomman heter? Vill skaffa fler, perfekt med en sån tålig blomma :P
[attachment=82763:20150503_130617.jpg]
*Stintan*
05-05-2015, 11:21
Det första jag kommer att tänka på är en förväxt flitig Lisa men jag kan ha fel.
tropicfusion
05-05-2015, 14:54
CITAT (*Stintan* @ 05-05-2015, 12:21)

Det första jag kommer att tänka på är en förväxt flitig Lisa men jag kan ha fel.
När jag googlar runt på flitig Lisa så liknar den inte min växt så mycket. När det växte blommor på den så var det inte många alls, och den är inte lika tät som flitig Lisa ser ut att vara. Tack för tipset iallafall!
*Stintan*
06-05-2015, 08:25
Nej den på din bild är ju förväxt dvs inte toppad eller nerklippt. Då kan den ju varken bli buskig eller få många blommor. Å andra sidan har man Flitiga Lisa mest som ettåring som trivs ute i kruka. Om du vill kan du försöka ta sticklingar för att få nya plantor. klipp enl bild o ta bort nedersta bladet. Plantera direkt i jord eller sätt i ett glas vatten tills nya rötter bildats. Ett par ögon (där det sutttit blad) på stjälken måste ner i jorden. Plantan ska sedan toppas när den växt upp en liten bit så att den buskar till sig.
[attachment=82766:topflilis.jpg]
Eva i Skåne
06-05-2015, 10:51
Stintans förslag är bra! Klipp som hon visar så får du ett antal nya plantor.
När du klipper skulle det vara intressant att veta hur stjälkarna är. Är dom liksom spröda och vätskefyllda (kan inte komma på nån bättre beskrivning) så är det nån sorts impatiens/balsamin, t ex flitiga lisa som Stintan gissade. Jag tycker också bladen ser ut så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.