Full version: snigeljakt
Krolliljan
Ja då var jakten igång igen.
Vi hittade små sniglar vid några växter. 1-1,5 cm
Jakt vid mörkrets inbrott med ficklampa är det väl som gäller fr o m nu.
( i och för sig skönt med den kvällsluften yes.gif )

Hur har ni det med sniglarna?
Labrat
Tyvärr har det exploderat efter de senaste dagarnas regnande...sad.gif den ende som är glad är sonen som nu kan tjäna pengar genom att plocka sniglar....
ivonaz
Hej,
jag började förra året med att sätta ut snigelrestauranger lite här och var och det, i kombination med manuell plockning, gjorde att det mesta av växterna lyckades klara sig ganska bra. I år började jag redan i mars med att sätta ut snabbmatsställena och hoppas slippa plocka så mycket sedan under säsongen. Jag läste någonstans att man kunde köpa dessa restauranger men tänkte att jag ville testa och göra själv.

1. Ta tomma burkar med Lindahls kvarg eller liknande (500g blir bra)
2. Klipp en 1-1/2 cm hög spalt - ca 1/3 längst ner längs burken
3. Sätt på locket och vänd upp och ner.
4. Fyll på med 1 tesked snigelmedel med järnfosfat (sägs vara ofarligt för miljön och andra djur)
5. Sätt en lagom sten ovanpå för att hålla det hela på plats

Ditt snabbmatställe för sniglar är färdigt!

Fördelen med det här arrangemanget är att man slipper den äckliga hanteringen av sniglarna för de gillar medlet, söker sig till det, och äter det och sniglar sig sedan hem och dör. Det enda man behöver göra är att se till att det finns mat i burkarna. Det är ett väldigt bra sätt att dryga ut det snigelgiftet också.

[attachment=82787:snigelrestaurang1s.jpg]
[attachment=82788:snigelrestaurang2s.jpg]
[attachment=82789:snigelrestaurang3s.jpg]

Andypandy
CITAT (ivonaz @ 07-05-2015, 21:39) *
Hej,
jag började förra året med att sätta ut snigelrestauranger lite här och var
[attachment=82789:snigelrestaurang3s.jpg]

Ha ha.. den kända fastfood-kedjan "NOISSAP"!

Men det var en riktigt smart lite uppfinning det där.

Glad att jag slipper dem på mitt nya hus.. höll på att bli galen på kuppen i Stenungsund. crazy.gif
fvd
Jag har nästan inga sniglar längre sedan jag täppte till tomtgränserna. Jag sätter också ut restauranger om det visar sig att det kommer några. Fast jag lyxade till det med färdigköpta gröna behållare och lade stenen ovanpå förstås.
pejori
Usch prata inte om eländet. sad.gif
Dom rackarna finns överallt och äter sig feta och fertila.
Kampen känns något ojämn.
Krolliljan
Har inte hittat så många hittills. Bara några små knattar.
Kanske beror på att det varit rätt kallt.
Ebba1941
Jag har satt ut snigelfällor med öl. En halv avklippt petflaska som vänds och stoppas i botten. Sedan i med
ca 2 dl öl per fälla. Funkar kanonbra. Varje kväll är det trängsel i ingången. angel_not.gif
Krolliljan
Hittar jag ngn är det en pantersnigel och de ska man väl låta vara confused.gif
rehn
CITAT (ivonaz @ 07-05-2015, 21:39) *
Hej,
jag började förra året med att sätta ut snigelrestauranger lite här och var och det, i kombination med manuell plockning, gjorde att det mesta av växterna lyckades klara sig ganska bra. I år började jag redan i mars med att sätta ut snabbmatsställena och hoppas slippa plocka så mycket sedan under säsongen. Jag läste någonstans att man kunde köpa dessa restauranger men tänkte att jag ville testa och göra själv.

1. Ta tomma burkar med Lindahls kvarg eller liknande (500g blir bra)
2. Klipp en 1-1/2 cm hög spalt - ca 1/3 längst ner längs burken
3. Sätt på locket och vänd upp och ner.
4. Fyll på med 1 tesked snigelmedel med järnfosfat (sägs vara ofarligt för miljön och andra djur)
5. Sätt en lagom sten ovanpå för att hålla det hela på plats

Ditt snabbmatställe för sniglar är färdigt!

snip

jag har gjort snigelrestauranger ungefär enligt din modell. Det jag har extra är en lite skål( el dyl ) längst in med rödsprit. Alkodoften lockar till sig sniglarna så att restaurangen blir mer välbesökt.
Dessutom lägger jag en ->tung<- sten ovanpå. Mina skator ääälskar snigelmedel och välter burken om dom kan.
fvd
Fick syn ett par stycken häromkvällen. Jag fortsätter med restaurangerna och kompletterar med extra givor runt tomtgränserna.
duo2010
Ja herrejemane vad det exploderat! Jag har inte plockat så många på åratal men skam den som ger sig . Jag vet att det hjälper. Men inget snigelgift eller restauranger här tack för då blir jag av med hjälpmedarbetarna pantersniglarna som enl expertisen äter snigelägg. Skönt med en kvällspromenad!¨
Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon