L i Vallda
Hej,
Jag är ny på forumet och även ny på det här med växter och trädgård.
Jag undrar om någon har tips på snabbväxande buske för min smala rabatt. Jag har byggt en rabatt utefter mitt altanräcke så den är bara ca 40 cm bred. Min önskan är att buskarna ska växa (fort) en bit över räcket som är 110 cm högt.
Det är fuktig jord och sol från kl 13 till den går ner. Jag tror jag bor i zon 1 (Kungsbacka)
Just nu står där Kerria som jag tycker är lite gles och risig, skulle vara fint med syren eller häggmispel men det är väl för smalt gissar jag..?

Tacksam för hjälp!

Trevlig kväll
Lena
Pauline/Sthlm
Välkommen hit!
Helt amatörmässigt
skulle jag tycka båda förslagen visst är bra, du får väl tukta dem "platta" jfr spaljering av fruktträd
- och DÄR gick häggmispeln upp i ledning såsom varandes snällare och vackrare, om än inte tätare. Syrenen växer m tin så kraftigt att den liksom inte gör som man säger... Tuffare rotskott också ju.
Men vill du odla en berså är den inte dum!

I min erfarenhet växer inget så fort man vill att det ska så köp inte för små/låga exemplar.
Finns forum-rekommenderade tyska plantskolor (t ex Eggert) för billigare mängdköp - hur lång altan/hur många? Där kanske lite billigare per höjd s a s.
Bassam
Hej

Jag bjuder min förslag sälg ( Korgvide (Salix viminalis ).

Obs: Jag tycker om att man bättre att köpa från Sverige plantskolor.

Sälg
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Pauline/Sthlm @ 07-05-2015, 15:36) *
Välkommen hit!
Helt amatörmässigt
skulle jag tycka båda förslagen visst är bra, du får väl tukta dem "platta" jfr spaljering av fruktträd
- och DÄR gick häggmispeln upp i ledning såsom varandes snällare och vackrare, om än inte tätare. Syrenen växer m tin så kraftigt att den liksom inte gör som man säger... Tuffare rotskott också ju.
Men vill du odla en berså är den inte dum!

I min erfarenhet växer inget så fort man vill att det ska så köp inte för små/låga exemplar.
Finns forum-rekommenderade tyska plantskolor (t ex Eggert) för billigare mängdköp - hur lång altan/hur många? Där kanske lite billigare per höjd s a s.

Eggert platskola är bra och leverar bra kvalitet. Mina trädgårdskompisar i Tyskland handlar mycket där.

Elisabeth
fvd
Jag varnar för häggmispeln den får väldigt mycket ohyra både spinn och löss.
L i Vallda
Hej,
Tack för hjälpen och tips.
Jag funderar på hur jag beskär sälg för att den inte ska bli för hög eller vid?
Det är en fin buske men den ser ut att bli vid och jättehög?

Lena
Huggorm
CITAT (L i Vallda @ 08-05-2015, 10:59) *
Hej,
Tack för hjälpen och tips.
Jag funderar på hur jag beskär sälg för att den inte ska bli för hög eller vid?
Det är en fin buske men den ser ut att bli vid och jättehög?

Lena
Det går inte att hålla sälg liten, det är ett träd eller en mycket stor buske och den kommer inte att acceptera något annat. Sedan verkar det som om han egentligen menar korgvide, som också blir en stor buske om än inte fullt så stor. Den blir nog bara fem meter hög, men nästan lika vid. Går att kapa ner till stubben vartannat år eller så, men jag tror ändå inte den är rätt för ert läge.

Ursprungsförslaget syren funkar bra. 40cm bred rabatt är inga problem, bara längden och djupet är någorlunda väl tilltaget. Det finns ju sorter som inte blir så stora.
Bassam
Hej

Sälg kan bli h 20 cm – 12 m, h 50 cm – 4 m, om man beskära inte dem.

Obs

Om du vill vintergrön häck kan du välja Thuja 'Brabant'

H.Bassam
Huggorm
CITAT (Bassam @ 08-05-2015, 12:33) *
Hej

Sälg kan bli h 20 cm – 12 m, h 50 cm – 4 m, om man beskära inte dem.

Obs

Om du vill vintergrön häck kan du välja Thuja 'Brabant'
H.Bassam
Menar du verkligen sälg eller är det något som försvunnit i översättningen här?
Krolliljan
Du kan ju också ha en klätterväxt. Den tar ju inte så mycket plats på bredden.
L i Vallda
Tack Huggorm,
Då jag kan lite för lite om syrener måste jag fråga ett par frågor:
Förslag på en som inte blir mer än 2-3 meter?
Hur beskär jag den om den inte ska bli för vid, och när?
Behöver jag kapa hela busken så som man gör när man ska få en tät häck?
Förökar den sig med rotskott?

Pust, så mycket att lära sig om så många fina växter wink.gif

Lena
Huggorm
Det finns ju den ungerska syrenen som blir upp till två meter till exempel. Jag har ingen egen erfarenhet så hur de är med rotskott och vidd vet jag inte.

https://www.blomsterlandet.se/Vaxter-och-ti.../Ungersk-Syren/?

Annars är måbär min favoritbuske i den storleken, för att den har en frisk grön färg, röda bär och slår ut extremt tidigt på våren.
fvd
Syrener har ett kraftigt rotsystem så det räcker nog inte med en trettio centimeter rabatt och de har kort blomningstid sedan är det bara blad. Jag har ett par favoriter som du kan titta på rödbladig smällspirea och mintgrön smällspirea.Jag har dessa själv och de sköter sig bra olvon är också fina googla så får du se inte så dyra buskar heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon