|
Förre husägaren planterade lågväxande cypresser med lite mellanrum framför vårt hus, vilket kanske inte är det vackraste jag vet egentligen. Men de har hunnit få några år på nacken och jag har inte tänkt koncentrera mig på att ta bort dem på ett bra tag. Däremot har jag stammat upp dem lite (ca 50 cm) och skulle nu vilja odla blommande växter under och runt om dem för att lysa upp entren.
Men vad sjutton kan växa runt fötterna på cypresserna?! Har någon något tips? Det kommer ju inte så mycket sol och är nog torrt och magert. Det är i zon 1, på norrsidan av huset, vilket betyder att det bara kommer direkt solljus då huset inte skuggar några timmar mitt på dagen under sommaren.
Jag är tacksam för alla idéer! Som det är nu ser det väldigt kargt ut.
Louise
Fialotta
12-01-2003, 07:43
Varför inte violer dom är tåliga och söta jag brukar sätta såna på just mörka ställen, blir ju inte höga heller! Bara ett tips!
jenalsam
12-01-2003, 10:36
Prova gärna med ljung! De finns i jättefina färger och passar med cypressen. Du kan ju jordförbättra lite också, det blir säkert cypresserna glada av också. Kanske du kan planrera låg ölandstok också. Det kommer kanske inte så mycket blommor, men den är tålig. mvh Jenny
Helen i Skåne
13-01-2003, 13:23
Och jag kommer dragande med min eviga favorit; murgrönan...
...och jag kommer med vintergröna, Vinca Major, en blåblommande och vintergrön marktäckare... Den tål sol men föredrar att inte få den rätt i plytet. Rhododendron kan kanske också trivas om du är beredd på att gräva och förbättra jorddjupet.
Ann-Christin Lindberg zon II
24-01-2003, 16:29
CITAT (Cilla @ 24-01-2003, 15:57) ...och jag kommer med vintergröna, Vinca Major, en blåblommande och vintergrön marktäckare... Den tål sol men föredrar att inte få den rätt i plytet. Rhododendron kan kanske också trivas om du är beredd på att gräva och förbättra jorddjupet. Cilla! Vi har tillgång till ett STOORT förvildat bestånd Vintergröna, och har ett sådant där område med stora barrväxter som skulle behöva något runt fötterna. Kan vi gräva upp och flytta några småplantor, eller tar man sticklingar? Tacksam för råd!
Favoritfråga, Ann-Christin, detta är en perenn jag sysslat mer med än kanske någon annan (träd undantagna) och den är busenkel.  Man kan både ta sticklingar, föröka genom avläggare och gräva upp dem. De tål förvånansvärt bra att man skär av tuvor, och de nyplanterade tuvorna kan sätta igång direkt med tillväxt medan de gamla revar sig lite extra och fyller igen de tomma ställena. Jag brukar slipa spaden, sticka den lodrätt ned i marken och skära upp klossar av vintergröna, 20-30cm djupa. Grop på det nya stället, och ned med "klossen". Man kan sätta dem ganska glest eftersom de själva förökar sig och gör egna avläggare. Man kan ta sticklingar också. Helst ska man nog göra det på sensommaren och låta gro i vatten under vintern inomhus, men jag har gjort det på våren och satt ut tidig höst med lyckat resultat också. Vill man ha snabb förökning krattar man upp lite där man vill att den ska växa, spretar ut revorna dit, lägger lite jord ovan dem och tycker till. Vips har de rotförökat sig - och att skilja från moderplantan behöver man inte tänka på. Det sköter de själva. Men de behöver lite jorddjup. På våren och under sommarens heta dagar kan de säcka lite där jorden är för grund och torr. Där jag inte haft jorddjup från början har jag helt enkelt tagit tuvor med extra djupt spadtag, och på så sätt byggt upp jordskorpan. Jag har tom lagt tuvor över gräs och fått vintergrönan att ta över. Den är helt fantastisk... Vad som skrivs om Ph för den vet jag inte, men helt klart att de här klarar riktigt sur jord och torv. Basisk jord har jag inte, så om den giullar det är oprövat. Avläggare på kaprifol. Med vintergröna är det enklare, man krattar upp jorden där man vill att det ska växa, lägger ut revorna och trycker lite jord över varje reva.
Jo förresten... Nu minnst jag hur det var när jag flyttade upp och tänkte ett helt tak med vintergröna. Den säsongen blev vår vattenräkning högre än någon annans på ön...
Man måste vattna en del om man flyttar "klossar" och vill att de ska etablera sig och börja växa under samma säsong.
toppen vintergröna har jag utanför huset där jag bor ,,hyreshus då kan jag sno lite dom e så söta när dom rättvade e i januari kan ge sej till o blomma
Gunvor Nilsson
24-01-2003, 21:48
Cilla, kan du precisera jorddjupet när det gäller vintergröna? Jag har ett utrymme på baksidan av mitt hus där jag inte har en aning om vad jag skall ha. Berget går upp i dagern i ena änden (1/3-del av ytan). Flack yta - ca 7x12 mtr. längs med huset. Omgivet av tallar och aspar. Läge nordost. Skuggas av huset mitt på dagen.
Jag har jorddjup på 10-40 cm där vintergrönan finns, och de som står i 20 cm och djupare mår bra även torra vårar och heta somrar. De andra slokar då och får ett och annat gulbrunt blad, samt revar sig mindre. Blomstrar gör de allihop.
De kräver dock inte så mycket av den jord de ställs i. Man kan bygga upp med löv, skotta på den jord, sand, vänt gräs, torv eller liknande som man har och sedan lägga fin jord strax under och intill de flyttade eller inköpta plantorna.
Gunvor Nilsson
24-01-2003, 22:12
Tack Cilla - då går det bra med vintergröna! Finns någon annan växt att komplettera med? Cypress? Nej det blir nog för konstlat på skogstomt. Någon annan växt? Just nu är jag tom i huvudet. Sambon gillar inte rododendron. Azaleor? Tips tack!
Tack för alla tips, det finns några jag vill prova. Helst vill jag ha något som blommar, och just nu lutar det åt vintergröna, eftersom vi också har ett sådant bestånd på tomten redan. Och de verkar ju ganska tåliga...de har stått ut med kirskålsinvasionen ett bra tag nu. Jag får väl bara se till att inte starta en ny kirskålsinvasion under cypresserna när jag flyttar vintergrönan. Sticklingar kanske...
PS Är det bara jag som har problem med att de infällda bilderna i inlägg ligger OVANPÅ texten?! Det är ju jättekul att kunna se bilder, men man vill ju kunna se texten också...
Louise
Gunvor - behöver du något mer där på baksidan? Du har berg, asp, tall. Hur används området? Ett som man tittar på från huset? Går på? Sitter, lagrar saker, leker?
Mer tall kanske - de är roliga att se när de växer upp (tycker jag). Så kraftiga och bulliga i början, och perfekta att sätta juleljus i. Hassel är inte heller så svår att få att ta sig i ljusglimtande områden.
Jag önskar jag hade ett område på tomten som var helt ointecknat... och bara låg där färdigt för kommande idéer!
Gunvor Nilsson
03-02-2003, 18:39
Vår outnyttjade berg/moss/lite gräs-yta nordost vid sidan om huset utnyttjas endast som transportsträcka för skottkärran och om någon har barn som vill ligga i tält. Mao det är en flack, urtråkig yta som kantas av trevligare natur: förutom träden så växer liljekonvaljer och vitsippor på våren och på hösten finns kantareller och blåbär i backsluttningen bredvid. Jag har nog blivit hemmablind - man har sett det i så många år (27) så det har blivit en blockering. Tyvärr får jag ingen kontakt mellan min lånade digitalkamera (en enkel variant) och datorn så jag kan lägga in bilder.
Det låter som där nu växer skogsgräs, och är ett ganska torrt område med tunt jordskikt kanske?
Jag håller på att göra om ett sådant till vad jag föreställer mig blir en prunkande, varierad skogsglänta så småningom. Men det tarvar mycket jobb och en hel del som måste hit utifrån för att det ska gå; torv bland annat. Och mina samt grannarnas löv (jag krattar överallt på ön känns det som).
I skogsgräs kan man alltid försöka så skogsviol och en del annan ängsblom. Klintar har jag lyckats bra med på torra, magra ställen, och prästkragar (inte den största dock) brukar klara sig torrt.
Eller så satsar man på att ytan ska bilda några slags rum i framtiden, och så planterar man buskar och mindre träd av allehanda slag - lite då och då beroende på vad man orkar. Om man tältar där kanske det kan vara mysigt att ligga i en berså som består av olika växter. När man gräver för buskar gör man ju det relativt lokalt.
En annan variant är ju att bygga saker på området; en slingrig stig gjord av avsågat timmer (skivor) som man lägger i en S-form kan göra att hela ytan ser mer spännande ut.
Eller ett par pallkragar kanske?
Gunvor Nilsson
03-02-2003, 19:38
Tack Cilla! Där fick jag mycket att bita i. Berså av något slag men inte syren och inte hög kanske varierande höjd. Lite fetbladsväxter närmast berget. Göra ett nävaprojet nr 2 (ett har jag på gång i motsatta hörnet av tomten). Jag har massor med nävasådder på gång så det räcker till ett hörn till. Bara att konstatera - våren kommer att bli för k o r t!
Om berget ligger i sol kan du prova med prästkragar.  Prästkragar kan växa i mycket liten jord, och gillar att ha varmt om rötterna. När jag var barn drack vi saft innanför detta staket, men jag kunde inte njuta om inte blommorna också fick vatten...
Gunvor Nilsson
04-02-2003, 20:21
Jag har ett prästkragsbestånd i en annan ände av tomten och den sprider sej tacksamt ner i diket. Det märkliga är att på en plätt så dubblar sej blomkorgarna så de ser ut som siamesiska tvillingar och en del stänglar har blivit dubbla. Likadant varje år på samma ställe. På ett berg i området växer det blåbärsris och på det blir det nästan fyrkantiga blåbär. Jag har inte sett några troll än!
Hannele
04-02-2003, 22:53
Gunvor, hela min trädgård är/var lik din fula plätt... tror jag. Det finns flera sätt - de flesta köper stor lass jord - och alla trädgårdar blir likadana! Man har ju en föreställning i att ha nått vackert och prunkande. Jag har valt att tycka om det lilla. Det finns väldigt mycket torktåliga vackra växter, bara bland alla olikfärgade mossflox, som man skapa till mosaik. Sedum, fetblad, taklök - finns massa roliga färger och former! Men man får vänta några år, innan de etablerat sej och bildat en matta. Under tiden får man krypa där och rensa med nagelsax och pincett... Stenar är också väldigt vackert! Kolla Emma Lundberg:
Alla trädgårdsinnehavare bör ha en lupp. Med den ser man det stora i det lilla. Både i de stora blomstren och i de små.
Den som längtar efter skog - lägg dig ned och vandra med luppen på mossan och lavarna. Den som längtar efter djungel - titta snett in i gräsmattan med kikare. Den som längtar efter söderns syrsor och apor - låt gräset gro och lägg dig ned däri. Titta upp. En mängd okända insekter brummar förbi.
Gunvor Nilsson
05-02-2003, 20:26
Du tände en tanke Hannele! Jag har ju glömt att jag är sten-rik! Vi har GOTT OM STEN på ön, Vätögraniten bl.a. Finns mycket att ta av. (Jag kan nämna att vi har en svängd stenbänk som har sin givna plats vid en stor sten, ursprungligen ett trappsteg som legat i gamla Klarakvarteren och med säkerhet trampad av många av våra kända svenskar - den ligger mej varmt om mitt Hierta.) Jag skall göra som du poetiskt föreslår, Cilla. Ta min kikare och studera möjligheterna med fantasins ögonmått. Men med ena ögat sneglande mot Emma Lundberg! Tack för inspirationen!
Spana in Hanneles hemsida också. Ger mycket inspiration om vad och hurman kan odla på berg och med tunn jordmån.
Hannele
06-02-2003, 19:16
Gunvor, om jag börjar prata stenar, går det inte att få tyst på mej... Jag kan visa massor av Emma Lundbergs bilder, japanska bilder eller mina egna stenar: Foto av Eva S Andersson
Gunvor Nilsson
06-02-2003, 19:38
Jag förmodar att Emma Lundberg har skrivit en och annan bok - skall gå till biblioteket och botanisera!
Louise i Göteborg
07-02-2003, 19:04
En liten komplettering till alla kloka ord om vintergröna: krokus!!
Jag har också mkt vintergröna som utfyllnad i skugga och under träd och buskar - himla praktisk växt. Storblommiga krokus som annars ser så skräpiga ut efter blommningen passar utmärkt att växa ihop med vintergröna. Blomman är stor nog att nå upp ur grönskan och bladen försvinner så behändigt så.
Hannele
09-02-2003, 12:04
Min finska vän har skapat en bäck av stenar - funkar även utan vatten, man kan måla stenarna med båtlack.
Eva Swahn
10-02-2003, 09:57
Mera kärlek till vintergrönan:
Jag har hittat vintergröna på "spontana" soptippar - där folk i okynne har slängt trädgårdsavfall. Härifrån har jag plockat hem revor - som jag inte så omtänktsamt som Cilla satt i vatten - utan bara petat ner i jorden. Och de små pysslingarna har tagit sig! Tro det eller ej men jag har vintergröna som har blommor nu (10 februari! och 8 minusgrader ute) fast varmt om fötterna invid husväggen och så bor jag i zon 1.
Jag har planterat vintergröna under min gamla oxhäckbärshäck. Där har det blivit naket och min tanke är nu att bädda in häckrabatten. Överallt där det ser lite bart och tråkigt ut har jag petat ner lite vintergröna, att ha åtminstone tills det att jag har kommit på nått annat.
Jag tycker att vintergrönan har de kvaliteter som jag tycker begreppet "marktäckare" ska ha: vara låg, verkligen täcka marken men inte så kompakt utan att annan grönska kan ta sig igenom, bladstorleken är optimal, sprida sig lagom snabbt, vara grön året runt, kunna disciplineras utan att avlida, inte sticka och riva sönder händer när man joxar i trädgården, kan växa både här och där, passar i färg med omgivningen - den milda violetta blomfärgen går till röda, rosa, gula och blå kamrater och blomningen är inte hysterisk och bladens gröna färg passar till allt och bladen är blanka och ser rena och fräscha ut. Vad kan man mer önska sig?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|