Full version: Ohyra på hibiscus
mary15
Är det någon här som vet vad min hibiskus har drabbats av? När man håller bladet mot solen ser det ut som små ljusa prickar (någon kallade det för sughål) och på något enstaka blad är det även ett litet hål. Hibiskusen blommar och har flera knoppar, men blommorna är bara utslagna en dag sen skrumpnar de ihop - till skillnad från mina andra hibiskusar vars blommor "håller" i minst två dagar. Jag har testat såpavatten och nu senast blev jag rekommenderad att testa provadospray plus provadopinne vilket jag gjort, men det tycks inte hjälpa. Vad kan detta vara för något? Mycket tacksam för tips och hjälp! smile.gif [attachment=82771:20150506..._resized.jpg] [attachment=82772:20150411..._resized.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Det ingen ohyra, det på bilden är ödem, vattentrycket blir ibland speciellt på försommaren lite för högt i växten och växten hinner inte reglera trycket och lite växtceller sprängs och bildar ödem, det påverkar inte växten nämnvärt.
mary15
Aha! Då har jag lärt mig något nytt. Tack för svar! smile.gif Finns det något jag kan göra åt det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon