[attachment=82773:1.jpg]

Jag fick 2 Feijoasticklingar idag (ca 15 respektive 10 cm långa) och började med att klippa bort 2 bladpar på båda sticklingarna. Som man ser på bilden har den vänstra sticklingen 2 stora blad samt 3-4 stycken mindre blad som är på väg att växa ut. Den högra sticklingen har 3 stora blad och endast en knopp längst upp.

De står i varsin kruka med fuktig såjord. Jag har tryckt ner dom ca 4-6 cm i jorden. Det man inte ser på bilden är att jag nu har trätt över en plastpåse över varje stickling och kruka.

Min fråga är hur jag bäst ska göra för att de ska överleva och bilda rötter? Jag har funderat på om jag borde klippa av 2 stora blad på mitten på varje planta för att minska avdunstningen. På den vänstra funderar jag på om jag dessutom ska klippa bort de 3-4 mindre blad som håller på att växa ut, jag vill ju att sticklingen ska lägga energi på att bilda rötter, inte blad. Ska de stå i ett vänster med mycket eller lite sol? Temperatur?

Någon som vet mer om hur jag bör göra? Detta är första gången jag tar egna sticklingar så jag har ingen tidigare erfarenhet. Det vore jätteroligt om jag lyckades med de här två så all hjälp är välkommen smile.gif

Tack på förhand!