Hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig att reda ut vad de här krukväxterna heter?
Denna växt har gröna/lilaaktiga/vinröda blad och vit växtsaft.
[attachment=82782:1.jpg]
Denna växt är någon slags lökväxt. Möjligen har den blommat vid något tillfälle.
[attachment=82783:2.jpg]
Nr 3 misstänker jag är en s.k. Klängaloe/Klätteraloe, men jag undrar om den kan ha något annat namn? Nr 4, är det också någon slags Aloe?
[attachment=82784:3__4.jpg]
Här är skott från någon slags Porslinsblomma. Moderplantan är 30 år gammal. Tyvärr blommar den inte riktigt ännu, men när den blommar avger blommorna en klibbig vätska.
[attachment=82785:5.jpg]
Ytterligare skott från en växt. Kan det också vara någon slags Porslinsblomma?
[attachment=82786:6.jpg]
Nr 4 ser mer ut som en Gasteria (har den styva blad?)
Eva i Skåne
07-05-2015, 19:34
nr 1 är en gummiplanta. Observera att växtsaften är giftig
Den ser inte särskilt glad ut
Jag vill föreslå att du klipper topparna (åtminstone på de som tappar en massa blad nedtill), låter dom ligga nån dag och bli torra i klippýtan och sen sticker dom i ny jord så kommer dom bli kraftiga och tätare
Ja, ganska så. De går att böja på.
Det kan nog vara en Gasteria, den verkar lik när jag googlar :-)
Gummiplanta lät spännande. Det är min mammas växter, så jag får föra vidare svar och tips till henne :-)
Hoya Multiflora it is!
Då återstår nr 2, 3 och 6
Växt nr 2 säger mor min att hon vill minnas att den någon gång blommat med nån stängsel som liknat en vit pärlhyacint.
Kanske nån typ av Kalla för nr 2
2 är en vild gissning.
Amazonlilja.
Kan vara en fredskalla också.
Fredskalla är uteslutet, men möjligen någon annan typ av kalla. Skall se om jag kan ta bättre bilder på den nu i helgen. Det är lökar som verkar föröka sig bra. Mamma rensade i krukan häromveckan och den var full med dessa lökar, så nu har hon satt i nya krukor och de spirar redan...
oakpine
15-05-2015, 10:58
Nr 6 tror jag är en buskdracena, Dracaena surculosa.
oakpine
15-05-2015, 11:37
Kanske, kanske så kan nr 2 vara schacklilja, Drimiopsis maculata. Fast den brukar ha fläckiga blad, men om den stått lite mörkt så blir de mer enfärgat gröna.
Tack! Har glömt fota, men har googlat de senaste svaren jag fått och schacklilja samt buskdracena måste vara rätt! Den förmodade schakliljan har hängt längre in i ett rum, så inget direkt solljus där.
Kul att det gick att klura ut vad alla växterna hette 😊
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.