Anna1979
Söker tips på lämplig låg kantväxt / marktäckare för en halvskuggig rabatt i norr. Jorden är mycket lerig men jag har försökt förbättra med barkmull. Den ska växa längs med kanten av rabatten, framför ett par låga buskar, funkior och astilbe - får alltså inte vara för hög och skymma dessa. Det jag funderar på är:

brokbladig gulplister
Kaukasisk Förgätmigej - Jack Frost
Penningblad
Rosenplister

Vad tror ni? :-)
Bassam
Hej

Jag tycker att finns många, jag ska bjuda några om du behöver kan du skriva:

Campanula kände namn Blåklocka, familj Campanulaceae

1 Den är krypande.

2 storlek: h 15-125 cm, b 30-60cm

3 de är krypande marktäckare- Blåklockor är härdiga.

4 z 1- v111 passar till hela Sverige.

5 blomester tid: Juni – augusti,

6 Jord: Näring rik dränerade bra, man kan blanda lera jord med grov sand eller kompost.

Plats: soligt halvskugga o skugga.

Hjärtbegonia kände namn Hjärtbegonia, latin namn Bergenia spp.familj Saxifragaceae

storlek:h 10-50cm, b 30-40cm

Z: 1-v1

Blomster: tid mars- maj.

Jord: de klara sig på alla jordar. men bättre i humusrik jord med väldränerade.

++++++Jättedaggkåpa kände namn Jättedaggkåpa, latin namn Alchemilla mollis, familj Rosaceae.

Storlek: H 30-50 cm, B 20-40cm.

Z: 1-v1

blomster tid: Juni- September.

Jord: de kan leva i regn o torr sommar, +++ kan plantera bra i kompakt lerjord.

Plats: halv till hel skugga.

Mossflox kände namn Mossflox latin namn Phlox subulata, familj Polemoniaceae

storlek: h 10- b 30cm.

Z. 1-v1

blomster tiden: Maj - juni.

Jord: de kan klara sig på alla jordar, som är väldränerad, om man har tung jord kan blanda den här jord med grovsand o torv.

plats: sol - halvskugga

Obs

Du kan googla på alla namnen som jag bjuder o välja vad du tycker om, som jag skrev du kan skicka om du behöver mera, o plantskolor kan hjälpa dig.

H.Bassam

S
Huggorm
Vintergröna (Vinca minor) är en bra, låg, marktäckare för skuggiga lägen på lerjord. Sprider sig kanske lite väl bra där den trivs i och för sig.
Anna1979
Tack för tips! Karpaterklocka funderar jag på... Vintergröna är vacker men lite för aggressiv för detta läget tror jag.
vanjalarsa
ormöga?
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon