Anna1979
07-05-2015, 18:43
Söker tips på lämplig låg kantväxt / marktäckare för en halvskuggig rabatt i norr. Jorden är mycket lerig men jag har försökt förbättra med barkmull. Den ska växa längs med kanten av rabatten, framför ett par låga buskar, funkior och astilbe - får alltså inte vara för hög och skymma dessa. Det jag funderar på är:
brokbladig gulplister
Kaukasisk Förgätmigej - Jack Frost
Penningblad
Rosenplister
Vad tror ni? :-)
Hej
Jag tycker att finns många, jag ska bjuda några om du behöver kan du skriva:
Campanula kände namn Blåklocka, familj Campanulaceae
1 Den är krypande.
2 storlek: h 15-125 cm, b 30-60cm
3 de är krypande marktäckare- Blåklockor är härdiga.
4 z 1- v111 passar till hela Sverige.
5 blomester tid: Juni – augusti,
6 Jord: Näring rik dränerade bra, man kan blanda lera jord med grov sand eller kompost.
Plats: soligt halvskugga o skugga.
Hjärtbegonia kände namn Hjärtbegonia, latin namn Bergenia spp.familj Saxifragaceae
storlek:h 10-50cm, b 30-40cm
Z: 1-v1
Blomster: tid mars- maj.
Jord: de klara sig på alla jordar. men bättre i humusrik jord med väldränerade.
++++++Jättedaggkåpa kände namn Jättedaggkåpa, latin namn Alchemilla mollis, familj Rosaceae.
Storlek: H 30-50 cm, B 20-40cm.
Z: 1-v1
blomster tid: Juni- September.
Jord: de kan leva i regn o torr sommar, +++ kan plantera bra i kompakt lerjord.
Plats: halv till hel skugga.
Mossflox kände namn Mossflox latin namn Phlox subulata, familj Polemoniaceae
storlek: h 10- b 30cm.
Z. 1-v1
blomster tiden: Maj - juni.
Jord: de kan klara sig på alla jordar, som är väldränerad, om man har tung jord kan blanda den här jord med grovsand o torv.
plats: sol - halvskugga
Obs
Du kan googla på alla namnen som jag bjuder o välja vad du tycker om, som jag skrev du kan skicka om du behöver mera, o plantskolor kan hjälpa dig.
H.Bassam
S
Huggorm
08-05-2015, 11:22
Vintergröna (Vinca minor) är en bra, låg, marktäckare för skuggiga lägen på lerjord. Sprider sig kanske lite väl bra där den trivs i och för sig.
Anna1979
11-05-2015, 08:20
Tack för tips! Karpaterklocka funderar jag på... Vintergröna är vacker men lite för aggressiv för detta läget tror jag.