Susannan70
09-05-2015, 15:36
Jag har en gran som min son fick från skolan i en liten plastmugg för ca 10 års sedan
Som vi planterade och sen dess har den självklart stått på samma ställe och är ganska stor typ 1.5 m hög
Men nu behöver vi flytta den.
Är det ens möjligt?
MVH Susanna
( total okunnig på detta ämne )
Huggorm
09-05-2015, 16:11
Det går men det är inte enkelt. Man måste gräva upp så mycket som möjligt av rötterna, vi pratar om en jordklump på runt en meter i diameter och några decimeter djup. Man får vältra upp den på en presenning och dra den till nya platsen. Sedan skall den planteras i rätt väderstreck, det som var söder förut skall vara söder igen. Slutligen måste man vattna noga minst ett år efteråt och längre under torrperioder. Slutligen skall det göras på hösten, gärna i september. Nu är sämsta tiden på året, nu har vi sommarvärmen runt hörnet och när den kommer måste trädet kunna suga upp vatten och det kan den inte om rötterna är skadade. Därför bör man göra det när den värsta sommarvärmen är över men det fortfarande är så varmt i jorden att rötterna kan växa. Eventuellt kan man hänga ett lakan över den de dagar då solen gassar som värst.
Och placera den så långt från huset att den inte når fram ifall den blåser omkull, det vill säga 25-30m. Gran är det träd som först välter i en vinterstorm och det blir inte bättre av att den fått rötterna söndergrävda i sin ungdom.
Susannan70
09-05-2015, 20:02
tack för informationen, väldigt bra info.
Trevlig helg
Stefan A
12-05-2015, 08:10
Jag har lyckats varje gång med mina granflyttningar trots att jag inte varit särskilt snäll mot dem. Det har handlat om ytterligare lite större granar än din för att komplettera en häck. Jag har satt i ett par rejäla stöttor och bundit dem vid. Vinden får ju bra tag om granen även under vintern ...