Nina75
Hej!
Vi flyttade till hus ifjol och förra ägarna hade noll koll på de få växter som växte i trädgården. Bl.a. Den här busken som nu inte verkar må så bra. Den var full med blad och bär i höstas men nu verkar bara några få grenar leva så jag funderar hur jag ska sköta om den? Men få måste jag ju veta vad det är för något.
Nån som vet?
Bladen är långsmala och flikiga och jag har för mig att bären var svarta eller blåa. Hela busken var vackert röd i bladen under hösten. Den var väldigt fin. Busken är över två m hög och en m i diameter. Den verkar inte sprida sig så lätt.
Grannen sa att förra ägarna var nära att ta bort den men hon hade sagt till dom för hon trodde att det var nån äldre buske som stått där länge. Vi bor i ett gammalt sommarstugeområde.
[attachment=82803:image.jpg]
Tacksam för hjälp! Jag vill inte att den ska dö!
/Carina
Huggorm
Fläder. De har en tendens att frysa tillbaka på vintern så de brukar alltid ha en massa döda grenar på våren
Raynyk
Nu har jag iofs bara den möjligen lite mer härdiga druvflädern i ett hörn här i zon 5, men jag brukar klippa bort det döda som inte har knoppar så ser den genast finare ut, den brukar täta till sig över sommaren. Det döda kommer inte till liv igen och ser ju bara tråkigt ut tycker jag.
Nina75
Ah, och jag som trodde att jag hade koll på fläder... smile.gif Googlade lite och kan det vara så då att det är den som heter Sommarfläder (som är giftig)?
Bra att veta så jag inte går och gör saft på den biggrin.gif

Ska klippa bort de döda grenarna lite senare då den fått mer blad. Här är över halva död ser det ut som sad.gif
Huggorm
CITAT (Nina75 @ 10-05-2015, 10:33) *
Ah, och jag som trodde att jag hade koll på fläder... smile.gif Googlade lite och kan det vara så då att det är den som heter Sommarfläder (som är giftig)?
Bra att veta så jag inte går och gör saft på den biggrin.gif

Ska klippa bort de döda grenarna lite senare då den fått mer blad. Här är över halva död ser det ut som sad.gif

Nej, inte sommarfläder, det är helt vanlig fläder. Sommarfläder är en ört som vissnar ner på hösten och som dessutom är ganska ovanlig.
*Stintan*
Tycker det ser ut som druvfläder och den är ju giftig men hoppas jag har fel och Huggorm rätt att det är vanlig fläder.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia...bu/sambrac.html --------druvfläder

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia...bu/sambnig.html --------fläder
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 10-05-2015, 11:26) *
Tycker det ser ut som druvfläder och den är ju giftig men hoppas jag har fel och Huggorm rätt att det är vanlig fläder.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia...bu/sambrac.html --------druvfläder

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia...bu/sambnig.html --------fläder
Druvfläderns löv är vinröda när de slår ut och dessutom har de röda bär och inte svarta som den här busken.
bosig
[quote name='Nina75' date='10-05-2015, 09:49' post='1711146']
Hej!
Vi flyttade till hus ifjol och förra ägarna hade noll koll på de få växter som växte i trädgården. Bl.a. Den här busken som nu inte verkar må så bra. Den var full med blad och bär i höstas men nu verkar bara några få grenar leva så jag funderar hur jag ska sköta om den? Men få måste jag ju veta vad det är för något.
Nån som vet?
Bladen är långsmala och flikiga och jag har för mig att bären var svarta eller blåa. Hela busken var vackert röd i bladen under hösten. Den var väldigt fin. Busken är över två m hög och en m i diameter. Den verkar inte sprida sig så lätt.
Grannen sa att förra ägarna var nära att ta bort den men hon hade sagt till dom för hon trodde att det var nån äldre buske som stått där länge. Vi bor i ett gammalt sommarstugeområde.
[attachment=82803:image.jpg]
Tacksam för hjälp! Jag vill inte att den ska dö!
/Carina

Av bilden att döma så håller jag med "Stintan"
Har aldrig sett en vanlig fläder m så röda skott, utan det måste va en druvfläder. (Giftig)
Ganska lätt att kolla om du klipper av en gren o ser om märgen är gulaktig, då är det druvfläder. Vanlig fläder har rent vit märg. Vidare så saknar i stort sett
druvflädern den karaktäristiska doften som vanlig fläder har när man tar i bladen.
Mvh: Bosse
Huggorm
Men i sådana fall kan den inte ha haft svarta eller blå bär som det står i startinlägget.
Nina75
Jag ska vara ärlig och säga att jag nog inte riktigt minns vilken färg det var på bären... Jag blir mer och mer osäker. Det var en hel del bär men jag fick för mig att fåglarna åt upp dom.

Det är inte så många blad på den idag och jag undrar lite hur jag ska klippa ner den? Jag bröt av en kvist tidigare idag och den var torr som fnöske.
Är det bara att meja ner den vid marken eller hur gör jag? Det är ju synd att den ser ut som den gör och jag hoppas att den tar sig nästa år. Den var ju rätt fin och enligt grannen har den säkert stått här väldigt länge.
Huggorm
I såna fall är det säkert druvfläder. De fryser ofta ner på vintern, jag tror aldrig jag sett en utan döda grenar och då är det en väldigt vanlig buske i det vilda här omkring. Det som är dött är bara att klippa bort, de brukar fylla ut ganska bra med nya grenar under sommaren.
Aqvakul
Druvfläder, abbsolut. Bilden är "solklar".
bosig
Det är sant "Huggorm"... Är det en druvfläder (Sambucus racemosa) så kommer den att få röda bär framåt hösten.
bosig
Du kan klippa ner den ganska rejält. Ta gärna några grenar ända nere vid marken, o om det finns möjlighet så kan du spara några yngre skott o klippa ner dom till ca halva sin längd. Släng gärna till den några nävar vanlig trädgårdskalk, då blir den glad!
Huggorm
Den föredrar säkert kalk men klarar även extremt sura jordar. Här hos mig kommer det upp mängder med druvfläder på hyggen där det stått gran, den jorden är så sur och mager att bara druvfläder och hallon växer där innan björkslyet tar fart
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon