Full version: Min första rabatt
Cilas
Jag har nyss flyttat till egnahemshus och ska plantera min första blomrabatt. Jag har aldrig gjort något liknande förut, så jag vill gärna ha tips på olika blommor som avlöser varandra i blomningstid. Gärna också fleråriga blommor, om sådana finns (som sagt så vet jag ingenting om detta confused.gif ). Rabatten i fråga vätter mot sydost-ost men eftersom jag bor väldigt långt norrut så är solen nästan uppe dygnet runt i juni och halva juli, påverkar detta vilka blommor som trivs?
kerstin z5-6
CITAT (Cilas @ 10-05-2015, 21:33) *
Jag har nyss flyttat till egnahemshus och ska plantera min första blomrabatt. Jag har aldrig gjort något liknande förut, så jag vill gärna ha tips på olika blommor som avlöser varandra i blomningstid. Gärna också fleråriga blommor, om sådana finns (som sagt så vet jag ingenting om detta confused.gif ). Rabatten i fråga vätter mot sydost-ost men eftersom jag bor väldigt långt norrut så är solen nästan uppe dygnet runt i juni och halva juli, påverkar detta vilka blommor som trivs?

Ettåriga växter lever ett år-de har jag mest i krukor och annat inte i rabatter och jag blandar inte
Kanske hittar du något intressant om du tittar på min profil och väljer "Kameraikonen" där finns en massa rabatter.
Jag odlar i västerbotten z5-6.
Vad gäller perenner dvs fleråriga blir de mer lysande i färg, högre och friskare än många i sydligare zoner.

Ett vanligt nybörjarfel" är att göra rabatten för smal, gör inte det..minst en meter gärna mer i bredd,tänk gruppera , inte en och en, tänk lager , höga baktill låga framåt.

Vill du ha tips april till september har jag det med.

ljuset vi har är en väldig fördel , vi är aldrig utan blom, men vi väntar för evigt på vår..därefter blommar allt på samma gång hela perioden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon