jbjork
Som nybliven villaägare och lite planteringsprojekt så kan jag berätta om mitt lilla projekt.

Jag ska skapa ett nytt litet trädgårdsland (ca 3x1meter, djup runt 20cm), ramen är klar och nu fattas bara lite jord.
Tanken är att jag skall odla lite enklare grönsaker och örter.
Jag har lagt svart markduk på packad lerjordsbotten. Innan jag öser i jord, behöver jag markduken över huvud taget ?
Jag menar, hur kommer maskarna till jorden annars ? Eller behövs inga maskar i ett enkelt trädgårdsland ?

Och nu till jorden, den jord jag har grävit bort från denna plats är lerjord, det finns även relativt mycket planteringsjord (typ sån jord man köper i 40l säckar) på ett annat ställe.
På ett tredje ställe finns det gammal täckbark som har legat och blivit som grov jord efter några år.
Skulle jag kunna blanda dessa sorter (lerjord/planteringsjord/täckbark) och sedan fylla på med lite ko/hönsgödsel och använda i mitt nya trädgårdsland ?
Jag har även sandlådesand om det kan vara till någon nytta vilket jag tvivlar på =)

Eller bör jag helt och hållet fylla på med ny och fräsch jord ?
Jag skulle ju gärna undvika att behöva köra bort all gammal jord på tippen, det måste väl finnas hopp för de ”ingridienserna” jag har hemma ?
Kanske finns det annat ändamål för lerjord/planteringsjord/täckbark ?
Kan jag använda gammal planteringsjord för att jämna ut ojämnheter i gräsmattan tex eller måste jag ha gräsmattejord/dressjord för ett bra resultat ?

Det vore jättesnällt om någon kunde komma med några tips och ideer på hur jag kan göra.

Många frågor blev det visst =)
Eva i Västerås
Klart du ska använda det du har!
Har du mycket gamla tidningar så är det bättre än duk i botten. Om man ett par cm tidningar i botten hindrar det rotogräs att ta sig upp. Det förmultnar på några år, och maskarna hittar vägen igenom.
Jordingredienserna låter jättebra. Barkmull, matjord och lite lera blir nog bra. Minst av leran skulle jag tro blir bäst. Du kanske behöver någon påse kogödsel för att ge lite "färsk mat" till plantorna, om du inte har kompostjord.
Fylla gropar gör jag med allt möjligt, gärna lerig jord. Din lera håller bättre än torvig plantjord för sånt. Torven multnar till nästan inget, så det gör inte mycket nytta som utjämning. Du kan försöka få tag på lite grov sand (0-8mm brukar vara bra) och blanda lite i leran. Proportionerna är inte viktiga.
jbjork
CITAT (Eva i Västerås @ 11-05-2015, 21:22) *
Klart du ska använda det du har!
Har du mycket gamla tidningar så är det bättre än duk i botten. Om man ett par cm tidningar i botten hindrar det rotogräs att ta sig upp. Det förmultnar på några år, och maskarna hittar vägen igenom.
Jordingredienserna låter jättebra. Barkmull, matjord och lite lera blir nog bra. Minst av leran skulle jag tro blir bäst. Du kanske behöver någon påse kogödsel för att ge lite "färsk mat" till plantorna, om du inte har kompostjord.
Fylla gropar gör jag med allt möjligt, gärna lerig jord. Din lera håller bättre än torvig plantjord för sånt. Torven multnar till nästan inget, så det gör inte mycket nytta som utjämning. Du kan försöka få tag på lite grov sand (0-8mm brukar vara bra) och blanda lite i leran. Proportionerna är inte viktiga.

Tackar för info! Byter ut markduken mot tidningar, så slipper jag gå till pappersinsamlingen =)
Blandar ihop röran med lite kogödsel så blir det nog bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon