Full version: Maskrosor!
jbjork
Jag är nybliven villaägare och har en heltäckande gräsmatta av maskrosor. Jag suttit på knäna och ryckt en efter en. Inser att jag har att göra hela sommaren.
Finns det några knep att ta till ? Kommer stroller kombi tex hjälpa till att ta död på dem eller finns det inget alternativ till att nypa dem en efter en ?

Tacksam för tips & råd!
addo
Själv tycker jag perfekta gräsmattor är bland det tråkigaste man kan ha i en trädgård (det är dessutom det mest arbetskrävande man kan ha, mycket mer så än tex rabatter), men vill du bli av med maskrosor på ett enkelt sätt (Inte så vackert dock) så kan du låta gräset skugga ut maskrosona.

Gödsla gräset lite lätt varje/varannan vecka under maj/juni och låt gräset växa till 2-3 dm högt mellan klippningarna. sen klipper du det så högt du kan när du klipper. Vattna ordentligt/ofta också.
Eva i Skåne
En chans för barn, egna eller andras, att tjäna en hacka. rolleyes.gif

Jag gav dom var sin ogrässticka och 1:-/rot dom fick upp. Det var för mycket betalt insåg jag när jag blev av med en femhundring illa kvickt, men ungarna gillade det sättet att tjäna pengar. Sen har jag tagit lite själv varje år, men trägen vinner. Efter några år är min matta i stort sett fri från just maskrosor. Sen finns det mossa och annat som inte anses fint i gräset, men det bryr jag mig inte om.
Gossen Ruda
Det viktigaste är nog att förhindra att de går i frö. Sen mekanisk bekämpning, om det btir övermäktigt borde det gå med Stroller Combi. Jag har aldrig provat så jag vet inte effekten. En koll på omgivningen skadar inte heller. Gränsar man till ett maskrosfält känns det nog hopplöst.
jbjork
Tack för info! Får nog bli så att jag får fokusera I första hand på att rycka bort blommorna och sedan I mån av tid fortsätta med maskrosjärnet. Så länge man minskar beståndet så blir det så klart lättare att hantera.
Man får väl plocka 25st per dag eller nåt så kanske de är borta på några månader =)
hattstugan

Här plockas blommor och knoppar bort så mycket jag orkar och hinner med! Nu efter 6 år har maskrosbeståndet minskat rejält trots hagmark runt min tomt!
Tapio
Halaj!

Mina erfarenheter:
plocka blommor och knoppar hjälper inte. Jag kanske inte varit tålmodig nog och inte plockat precis alla.
Det finns några slags järn med med meterlångt skaft, med klor man sticker ner i jorden runt den. Så vrider man till och drar ut plantan. De funkar inte. Roten blir ändå kvar.

Det finns ändå anledning att plocka blommorna. För som ruda säger är det viktigt att inte sprida frön. Det gör man om man klipper gräset med blommorna kvar. Så se till att det inte finns blommor när du klipper.

Fast i längden tror jag att det bara är en sak som hjälper: att du gräver upp hela plantan med rot.

I år har jag gått på knä och penslat dem med konc. RoundUp kring centrum på plantan, med en liten målarpensel. Får se hur det blir.

//T
fvd
Jag är den envisaste människan i Sverige (tror jag det finns nog några till) jag ger mig aldrig bl a när det gäller ogräs jag rår på allt utom åkerfräken. Jag kan helt enkelt inte sluta ogräs är som knark för mig plötsligt upptäcker jag att det är det mörkt och då går jag in. Så jag har inga maskrosor jag tog alla med maskrosjärn när jag flyttade in för många år sedan. Nuförtiden tar jag de nya direkt de sticker upp ur marken.

Min söner och mina grannar bara skakar på huvudet för de är normala. Min äldste son köpte ett hus nyligen där det finns det fler maskrosor än grässtrån och han hinner inte med att få upp dem. Han talade om för mig att han har gett upp och tar bort blommorna och efter sex år dör de har han tagit reda på. Hoppas det stämmer för då blir det ju enklare.
Tapio
Halaj!

jo. på våren ger man sig i kast med dem med stor frenesi. Men man orkar kanske inte alla.
Så, i ett sista angrepp på de som ändå har överlevt brukar jag gå runt med braständaren. Typ:
http://www.clasohlson.com/se/Bras--och-lju...-2-pack/34-9061

man väntar till de gula blommorna har blivit vita bollar. Så sätter man fjutt på bollarna med braständaren. Det tar inte bort maskrosen, den kommer tillbaka nästa år, men man har iaf hindrat den från att yngla av sig.

Man känner en pervers, destruktiv glädje när man ser att flamman sakta sprider sig över hela bollen och fröna brinner upp.
Prova!

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon