Hej alla odlare,
Jag behöver lite hjälp med mina plommonträd.
Jag har köpt ett hus men många plommonträd som tillåtas gro utan skötelse i många många år.
Nu mest av dem är täckta av ekmoss eller Slånlav (Evernia prunastri), med mest av nedre granarna döda. De har blad bara på de högsta grenarna men helt utan blommor. Träden är inte för gamla tycker jag, många är faktiskt unga men har samma problem.
Ett annat problem jag märkt till några träd (inte alla) är att barken är skadad med håll eller saknas bitar. Jag skulle förstå om detta var anledningen till deras dåligt skick, men som sagt många har hel bark men ändå saknar blommor och har många döda grenar.
Jag ska skydda dem med hönsnät med tanke pe kaniner som kan ha ätit dem, men är det inte för sent? Jag bifogar bild1 med en stor skada på bark.
Kan man linda stammen med någonting för skydd? vad skulle vara lämplig?
Jag har klippt några träd i vår och rensat bort ekmossan. Var det bra eller inte?
Vad händer om jag klippar dem ner till huvudstammen?
Också märkt att vanligt mossa gillar gro på nedre del av stammarna - särskilt på öst-nårra sidan av trädgården men tyckte att det var ¨normalt¨.
Jag tänker göra så: klippa ner allt död ved, rensa bort ekmossen och mossen, ge lite näring (algomin), sätta hönsnät runtomkring och kanske linda stammarna. Vad tycker ni?
Jag bifogar några bilder här med olika problem.
Hoppas att jag får lite råd! Tack i förhand!