nica_monica
Hej alla odlare,

Jag behöver lite hjälp med mina plommonträd.
Jag har köpt ett hus men många plommonträd som tillåtas gro utan skötelse i många många år.

Nu mest av dem är täckta av ekmoss eller Slånlav (Evernia prunastri), med mest av nedre granarna döda. De har blad bara på de högsta grenarna men helt utan blommor. Träden är inte för gamla tycker jag, många är faktiskt unga men har samma problem.

Ett annat problem jag märkt till några träd (inte alla) är att barken är skadad med håll eller saknas bitar. Jag skulle förstå om detta var anledningen till deras dåligt skick, men som sagt många har hel bark men ändå saknar blommor och har många döda grenar.
Jag ska skydda dem med hönsnät med tanke pe kaniner som kan ha ätit dem, men är det inte för sent? Jag bifogar bild1 med en stor skada på bark.
Kan man linda stammen med någonting för skydd? vad skulle vara lämplig?

Jag har klippt några träd i vår och rensat bort ekmossan. Var det bra eller inte?
Vad händer om jag klippar dem ner till huvudstammen?

Också märkt att vanligt mossa gillar gro på nedre del av stammarna - särskilt på öst-nårra sidan av trädgården men tyckte att det var ¨normalt¨.

Jag tänker göra så: klippa ner allt död ved, rensa bort ekmossen och mossen, ge lite näring (algomin), sätta hönsnät runtomkring och kanske linda stammarna. Vad tycker ni?

Jag bifogar några bilder här med olika problem.

Hoppas att jag får lite råd! Tack i förhand!
*Stintan*
Verkar finnas en del självsådda träd där. Vad du gör så linda inte in stammarna. Risk för röta. Tycker inte det ser ut som kaninskador.
Döda grenar kan du alltid klippa bort. Vet du sort? Om det inte är någon sort värd att spara skulle jag nog ta bort de mest angripna till att börja med. Hur kul är det med en plommonskog som inte bär frukt.
Huggorm
Skadan på den översta bilden kan vara från att trädet blivit påkört när man klippt gräs men det läker fint och är ingen fara. Träden på andra och tredje bilden ser väldigt trötta ut, lavarna beror sannolikt på att träden i princip inte har någon tillväxt. Jag gissar att det är för dålig jord där de växer. Fjärde bilden är lite svårt att se vad skadorna kan bero på men man ser på barken att det är ett ungt träd. Trädet på femte bilden är ännu yngre men jag blir inte riktigt klok på vad det bruna längst ner är, det är svårt att se.

Om man är orolig för harar eller fejande rådjur kan man linda kycklingnät runt stammen, men det skall sitta löst så att inte det fastnar i barken när trädet växer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon